Hvor går Høgskolen?

05.04.2011
Hvor går Høgskolen Stord/Haugesund? Det skal styret i HSH ta stilling til etter å ha fått seg forelagt en rapport om alternative valg av samarbeidspartnere i framtiden.

Rapporten anviser fem alternativer. At HSH fusjonerer med Universitetet i Stavanger. At HSH fusjonerer med Høgskolen i Bergen. At HSH blir delt opp. At HSH fortsetter som selvstendig høgskole, og at HSH fusjonerer med andre institusjoner i et Vestlandsuniversitet.
Rapporten konkluderer ikke. Det er det styret for HSH som skal gjøre.

- Styremedlemmene står overfor strategiske valg av betydning både for hvordan næringslivet i regionen og offentlig sektor skal kunne ivare-ta sine kompetansebehov i fremtiden og for, i det stør-re bildet, på hvilken måte regionsdannelsen på Vest-landet skal skje fremover, sier Sverre Meling jr. i Maritimt Forum.

Bakgrunnen for at rapporten er blitt bestilt, er en ut-vikling de siste ti årene hvor høgskoler har slått seg sammen blant annet for å oppnå universitetsstatus. Slik status gir prestisje og gjør det dessuten lettere å opprette master– og doktorgradsprogrammer. Rapporten diskuterer også om det vil bli flere universiteter i Norge etter de åtte vi allerede har fått, og om skillet mellom høgskoler og universitet.