Hvor skal Haugesund Teater bo?

01.10.2020
Fra debatten: Fra venstre: Morten Joachim, teatersjef, Per Arne Alstad, styremedlem i Haugesund Teater, og Hanne Eidsvåg Andersen, administrerende direktør i Haugesund Teater
Det var spørsmålet  Haugesunds-politikerne fikk servert i debatt på HAUT scene.
14. oktober skal de folkevalgte behandle søknaden om ekstra midler til utredning av teaterhus.

Byens teater ble etablert i 1986, er sammen med Den Nationale Scene og Nationalteatret ett av Norges 24 institusjonsteatre, og tiltrekker seg kunstnere fra hele landet. De fleste har sikkert fått med seg at TV-kjendis Ane Skumsvoll følger teatersjefens åremålsansettelse, og bor i Haugesund på tredje året. Gjennom produksjoner som «Verda er ei Skandale», «En Midtsommernattsdrøm på Tønneloftet» og «En beretning om blindhet», har teateret skapt seg et navn på nasjonalt nivå.

Haugesund Teater er med andre ord et solid kunstnerisk teater, men det er også det eneste institusjonsteateret uten eget teaterhus. Frem til høsten 2019 leide Haugesund Teater kontor og scene på Festiviteten, men å gjennomføre mandatet som institusjonsteater ble etter hvert vanskelig i lokaler der en er en av mange leietakere.

Et teater med kunstnere, men uten hus

Teateret flyttet derfor inn på gamle E-verk på kaien, nå HAUT scene, også der som leietaker. Her har en fått en helt egen scene, men nødvendige fasiliteter som verksted og lagringsplass inngår ikke i leieavtalen. Det er noe som kjennes på kroppen, skal vi tro teatersjef Morten Joachim Henriksen:

-Gamle E-verk er et fint sted å være, med god atmosfære, men det vi har i dag er for lite. Vi har ikke et egnet verksted, alt arbeid må gjøres i scenerommet, og det er forstyrrende for både utøvere og teknisk personell. Etter hvert som vi vokser, og legger opp til flere forestillinger i året, blir utfordringen bare større.

Teateret er finansiert 70 % med statlige midler, 10 % med fylkeskommunale midler og 20 % med kommunale midler. Nå søker en om ekstra midler til utredning av teaterhus, og saken skal altså behandles i bystyresalen senere denne måneden.

Inviterte til debatt

Mandag denne uken inviterte Morten Joachim til debatt på HAUT scene. Formålet var å skape en konstruktiv, realistisk orientert dialog. Meningene om hvor teateret skal ligge, eventuell samlokasjon, samt hva teateret skal være for Nord-Rogaland som region, var mange. Felles for alle var en forståelse for nødvendigheten av et eget teaterhus. Vi ønsker alle et teater vi som region kan være stolte av.

Haugesund Teater gjør sitt for å sikre det kunstneriske nivået – nå er det opp til kommunen å ta beslutningen om posisjon og lokasjon. Den beslutningen blir forhåpentligvis tatt 14.oktober.

PS: Som medlem av Næringsforeningen har du 25 % rabatt på hovedforestillingene ved Haugesund Teater. Høstens satsing, den satiriske og samfunnsaktuelle komedien Kafka på NAV inviterer publikum inn i et parallellt og karikert NAV-univers. Vi er mange som har stiftet bekjentskap med NAV i perioden vi har vært inne i, og som medlem får du altså billett til 288 kroner (ord.372). Oppgi promokode 25kpn.