Hvordan går det med lyntog-planene?
04.11.2015
Planene for Vestlandsbanen over Haukeli bygger på et fleirbrukskonsept for både langdistanse-, regional- og godstrafikk. Fra Norsk Banes utredning
med Deutsche Bahn International foreliggeret detaljerte traséforslag og drifts- og samfunnsøkonomiske analyser med svært positive resultat.
Lyntogforum Vestlandsbanen over Haukeli arbeider for Vestlandsbanen, høyhastighetsbanen Oslo – Bergen/ Haugesund/Stavanger.
Forumet ble startet rett før sommeren 2014 og har foreløpig 76 medlemmer (21 kommuner og 55 bedrifter/organisasjoner), og fylkesavdelinger i Hordaland, Rogaland og Telemark. Haugesundregionens Næringsforening er en av disse 55 bedrifter/organisasjonene.
Med Vestlandsbanen vil Norge ikke bare realisere svært korte reisetider mellom Vestlandet og Østlandet, men også internt på Vestlandet, mellom
tolv stasjoner på strekningen Bergen - Haugesund - Stavanger, og med forbindelse til bl.a. Voss og Kristiansand.
Verdiskapingsaksen på Vestlandet vil få en effektiv transportløsning for gods, med ca. 5 timers frakttid til Oslo og over natten til kontinentet.
Det er nå opp til samfunns- og næringsliv langs traséene å medverke til mobilisering for realisering, heter det i innbydelsen til det åpne møtet:
http://www.norskbane.no/download.aspx?object_id=A8069FAE21834583A8AAEA7D123518EE.pdf