Hysj hysj om mikronettprosjekt

14.11.2019
Mange ville snakke med den hemmelighetsfulle Daniel Røssland (t.h.), men han var tett som ei potte..
"Det er noe nytt, men det er hemmelig hvor det er og hvem som står bak.."

-Det er et spennende mikronett-prosjekt et sted i nærheten, men utbyggeren har gitt oss munnkurv, så dere får verken vite hvor eller hvem, sa prosjektleder Daniel Røssland.

Vi forsøkte oss med et lite framstøt i pausen, men Røssland var urokkelig. -Vi kan ikke si mer av hensyn til kunden, var Røsslands klare svar.

Kanskje satt noen i salen med inside informations? Uansett har konsulentselskapet- i nært samarbeid med den "hemmelige" utbyggeren og et "hemmelig" nettselskap et prosjekt på gang som representerer noe helt nytt på våre trakter. Et byggeprosjekt med 11 rorbuer og et næringsbygg som skal bli tilnærmet selvforsynt med kraft gjennom sol, energibrønner og batteriløsning. Vi skal ikke gå dypere i materien her, men vise til SINTEFS definisjon av mirkonett:

Mikronett er en populær betegnelse som har oppstått i fagmiljøet for elkraftteknikk de siste årene. Det finnes imiderltid ikke en samstemt definisjon på hva et mikronett er, men noen vanlige definisjoner fremhever at et mikronett er geografisk begrenset og omfatter både produksjon og forbruk av elektrisitet. Et mikronett har klare elektriske grenser mot overliggende nett, og kan driftes både med og uten tilknytning til dette. Det sistnevnte kalles øydrift.

Kanskje Haugaland Kraft har en finger med i spillet? I hvert falll ligger vårt storregionale kraftselskap langt framme i utprøving av prosjekter for solenergi. Det Caiano-eide bankbygget i Haugesund sentrum var det første som ble utstyrt med solcellepanel, og nå nærmer Haugaland Krafts eget bygg på Stord seg ferdigstillelse etter samme konsept. Rådgiver for solkraft, Kristian Gautesen tegnet et bildet av et marked med et stadig hyggeligere kostnadsbilde. Kombinert med stasjonære batteri og smart enegistyring har Gautesen tro på at dette kan bli et viktig energitilskudd i framtiden.

Seniorrådgiver Roar Hugnes i Enova entret scenen i pur begeistring over det "hemmelige" prosjektet til Røssland, og mente det definitivt ville falle inn under Enovas kriterier for støtte. Og det er ikke småpenger det statlige foretaket har å rutte med til offentlige og private aktører som vil teste ut nye løsninger og produkter.

-Men de må skape endring, vi gir ikke penger til prosjekter som allerede er lønnsomme, poengterte seniorrådgiveren.

Og slik fortsatte maratonløpet i Athenos lokaler. Seks bolker fra 08.00 til 20.00 etterfulgt av jazzkveld på et etablissement i Leirvik sentrum. 17 foredragsholdere på 12 timer.

Da vi gikk tidlig på ettermiddagen var det godt med folk, og er de ikke gått hjem så sitter de vel der ennå. Og kanskje vedder de  på hvem den hemmelige utbyggeren er...

Godt med folk i lunsjen-snart halvveis i Nyskapingsmaraton på Verket...