I dag snakker vi med….

13.05.2020
Les hva konserndirektøren i Sparebanken Vest mener om bankenes rolle i disse tider..
Konserndirektør Privatmarked, Simen Løland Aarskog, Sparebanken Vest. Hovedsamarbeidspartner i Næringsforeningen.

Er livet bra?

Etter forholdene vil jeg si at livet er bra. Jeg og min familie er friske, jeg har en jobb å gå til, men det er ingen tvil om at situasjonen Norge og verden står ovenfor påvirker oss alle.

Har du eller noen i din bekjentskapskrets vært rammet av korona-viruset?

Hverken jeg eller min familie har vært syke, men jeg kjenner til flere personer som har fått påvist viruset i ulikt omfang. Det gjelder både direkte i form av sykdom, men også indirekte iform av at selskapet deres har gått konkurs, at de er permittert eller har blitt arbeidsledighet som følge av viruset.

Hva savner du mest i disse tider?

Jeg savner det å være tetter på familie og venner, møte kollegaer på arbeidsplassen og kunne følge opp barna på ulike fritidsaktiviteter. Som idrettsinteressert merker man også at det å ta turen på Haugesund Stadion, kunne se et sportsarrangement på tv, eller benytte seg av treningssenter og andre fritidstilbud gir et tomrom. Man får seg en vekker på at mange av de tingene man gjerne tar for gitt, er viktigere enn man opplever i den normale hverdagen. Dette er for øvrig bagateller sammenlignet med bedrifter som går konkurs, mennesker som mister arbeidsplassen sin, eller grundere som må legge ned sitt livsverk.

Er bedriften din rammet av pandemien?

Som ansatt i bank er det lenge siden vår samfunnsrolle har vært viktigere. Over natten opplevde vi svært mange bedriftskunder og privatpersoner som umiddelbart trengte vår gode rådgivning, fikk innvilget avdragsfritak og fikk tilført likviditet i form av lån og kreditter. Den jobben pågår enda. Det har vært noen svært hektiske uker hvor alt vårt fokus har gått med til å bistå våre kunder så godt vi kan. Som en lokal Vestlandsbank som både tilbyr utbytte til kunder og årlig deler ut gavemidler til lag og foreninger, har vi også satt søkelys på å kunne bidra med det i denne vanskelige tiden. I forrige uke ble det delt ut kr 300 millioner i utbytte til kundene våre, i 2020 deles det ut kr 89 millioner i gavemidler til lag og foreninger, samt vi har opprettet et eget Koronafond hvor kr 100 millioner er øremerket kultur og idrett som mister livsvikte inntekter i denne perioden som følge av Koronaviruset. Koronafondet er fremdeles åpen for søknader på www.spv.no Jeg vil oppfordre lag og foreninger som har mistet viktige inntekter som følge av viruset til å søke her.

Hvordan tror du det ser ut på Haugalandet om ett år?

Det er naturlig å forvente at denne krisen vi nå står i vil påvirke oss i både 2021 og 2022. Arbeidsledigheten vil være noe høyere enn normalt, og det er nok sannsynligvis en del bedrifter som dessverre ikke vil overleve denne krisen om den vedvarer. Jeg er forøvrig født optimist, så jeg håper og tror at aktiviteten på Haugalandet begynner å normalisere seg.

Hvor skal du tilbringe sommeren?

Sommeren vil nok tilbringes hjemme slik situasjonen ser ut nå. Det blir god tid til familien, forhåpentligvis litt sol på himmelen, og sannsynligvis noen praktiske oppdrag rundt hus og hage som kan tas tak i om jeg kjenner konen rett.