Kan du skjelle ut arbeidsgiveren?

11.04.2011
Hvor går grensen for hva du kan si om din arbeidsgiver på sosiale medier? Usikkerheten får stadig flere bedrifter til å lage interne kjøreregler for facebokk og twitter.

- Det bør være retningslinjer for bruk av sosiale medier, som begge parter er enige om, sier William Brochs-Haukedal, psykolog og professor i ledelsesfag ved Norges Handelshøyskole (NHH).
- Det er vanskelig å sette grenser, men bedriftens renommé er bedriftens eiendom. Slenger en ansatt dritt om bedriften sin, har vedkommende gått ut av sitt privatliv og inn i bedriftens liv, sier han.

- Når er du helt privatperson på sosiale medier?

- Privatlivet starter når min atferd ikke lenger kan assosieres med bedriften. Sosiale markører som tittel, uniformering og logo vil avgjøre om du er å betrakte som privatperson. Legger en arbeidstaker ut bilde av seg selv i uniform, er man representant for bedriften. Her trenger bedriftene virkelig å gjøre en jobb med å fortelle de ansatte hvordan de skal forholde seg, sier professoren.

Les mer her:
http://www.aftenbladet.no/nytte/jobb/1361996/laquoEn_dag_til_paa_dette_galehusetraquo.html
Vil du motta nyhetsbrev og invitasjoner?
Arrow

Hovedsamarbeidspartnere

SPV
Karmsund havn
Vassbakk & stol
Haugesund sparebank
Haugaland Kraft
Gassco
Dnb
Hatteland
A. Utvik
Sparebank 1 Sør-Norge
Hydro
Eurojuris Haugesund