Kan du skjelle ut arbeidsgiveren?
11.04.2011
- Det bør være retningslinjer for bruk av sosiale medier, som begge parter er enige om, sier William Brochs-Haukedal, psykolog og professor i ledelsesfag ved Norges Handelshøyskole (NHH).
- Det er vanskelig å sette grenser, men bedriftens renommé er bedriftens eiendom. Slenger en ansatt dritt om bedriften sin, har vedkommende gått ut av sitt privatliv og inn i bedriftens liv, sier han.
- Når er du helt privatperson på sosiale medier?
- Privatlivet starter når min atferd ikke lenger kan assosieres med bedriften. Sosiale markører som tittel, uniformering og logo vil avgjøre om du er å betrakte som privatperson. Legger en arbeidstaker ut bilde av seg selv i uniform, er man representant for bedriften. Her trenger bedriftene virkelig å gjøre en jobb med å fortelle de ansatte hvordan de skal forholde seg, sier professoren.
Les mer her:
http://www.aftenbladet.no/nytte/jobb/1361996/laquoEn_dag_til_paa_dette_galehusetraquo.html