Karmøy-student vil til Brasil

15.03.2012
Torvastad-jenta Inger Hanne Vikshåland vil studere i Brasil. Hun var en av mange BI-studenter i Stavanger, som møtte regionale bedrifter som har prøvd seg i Sør-Amerika.

- Jeg håper å kunne ta fatt på første år av masterstudiet i Brasil i løpet av neste år, sier Inger Hanne til aftenbladet.no. Hun er nå tredje års student ved BI i Stavanger og ser enorme og meget interessante muligheter i Brasil fremover.

Sammen med 70 medstudenter og mer enn hundre næringslivsfolk ble Vikshåland presentert for både dyrkjøpte og mer lystige erfaringer fra bedrifter, som har flere år bak seg i Brasil oljeindustri.

Sju år etter

Gaute Jørpeland er for veteran å regne blant de norske næringsdrivende i Brasil For sju år siden startet han et datterselskap av K.Lund Offshore i oljebasebyen Macae, tre timers kjøring fra Rio de Janeiro. - Vi er kommet ovenpå nå og tjener penger. Men dersom jeg på forhånd hadde visst om det vi har vært gjennom så spørst det om vi hadde våget å sette i gang, sier Jørpeland. Datterselskapet i Brasil har nå 40 ansatte og er en betydelig leverandør av blant annet kompressorer og vinsjer til Brasils gigantiske operatørselskap, Petrobras.

Les mer her: