Kjøper for en halv milliard

29.04.2011
I fjor kjøpte Aibel varer og tjenester for nærmere en halv milliard kroner i vår region. Det tallet kommer til å øke betydelig de neste årene, når verftet på Risøy drar i gang nye prosjekter.

Direktør Bjørn Tollefsen tegnet en lovende horisont da han etter generalforsamlingen i Næringsforeningen i går fortalte om framtidsplanene for Aibel. Selv om et eventuelt salg eller børsnotering av selskapet skaper en viss usikkerhet rundt framtidige eiere, er det farten i markedet som gleder den lokale Aibel-sjefen.

- Vi er 1900 personer ansatt i Haugesund nå, og vi har aldri vært flere. Om noen uker starter vi prefabrikeringen til Gudrun-dekket, og i løpet av det neste året er det en rekke, store prosjekter i Nordsjøbassenget å kjempe om. Og i bunn har vi omfattende vedlikeholdskontrakter med Statoil både på offshoreinstallasjoner og landanlegg som har opptil 11 års varighet, og som sikrer oss en solid basisbeskjeftigelse, sa Tollefsen.

Han hadde store forhåpninger til utviklingen av havvind, og tidlig i høst skal det tildeles kontrakter på bygging av "oppsamlingsplattformer", som Aibel håper å vinne. Aktiviteten i Haugesund kommer til å være stor de neste årene; Gudrun-dekket gir arbeid til sommeren 2013.
På Risøy bygges det første av to store kontorbygg med plass til over 600 personer, og der håper Tollefsen å få flere bedrifter fra tilsvarende eller tilstøtende bransjer, slik at Garpaskjær kan bli et nasjonalt kompetansecluster som kan trekke til seg flinke hoder både nasjonalt og internasjonalt.