Klar konjunkturoppgang

17.02.2011
Vi går mot en klar konjunkturoppgang, tror SSB. Økt innenlandsk etterspørsel driver oppgangen, mens vekstimpulsene fra utlandet blir beskjedne i de første årene. Lånerenta kan bli 7.5% i 2014.

Moderat konjunkturoppgang i annet halvår 2010 ventes å bli avløst av litt høyere vekst.
Konjunkturoppgangen vil trolig bidra til at arbeidsledigheten vil falle de neste årene. Lønnsveksten vil ta seg noe opp, men det vil også rentene og den underliggende inflasjonen, hevder SSB.

Investeringene er en sentral komponent i konjunkturutviklingen. Etter to år med nedgang var det en klar tendens til økte investeringer i fastlandsnæringene gjennom fjoråret. Vi venter at denne utviklingen vil fortsette framover. Investeringene i petroleumsvirksomheten var vesentlig lavere i fjor enn året før, men vi fikk en kraftig økning i 4. kvartal. Vi regner nå med at disse investeringene vil øke klart i år og neste år, mens veksten deretter antas å bli moderat, skriver SSB.

Les mer her:

Husholdningenes disponible realinntekter kommer til å øke med 3-4 prosent de fire neste årene, mener SSB. Det året lånerentene ifølge SSBs spådommer når 7,5 prosent forventer byrået en lønnsvekst på 5,8 prosent.