Klart for ny ryddeaksjon

10.10.2017
For sjette gang samler Åge Wee og Slettaa Dykkerklubb både dykkere, organisasjoner og bedrifter til Norges største miljødugnad under vann.
Ryddeaksjonen, som første gang ble arrangert i 2012, har til nå ført til at over 32 tonn avfall (300 kubikk) er hentet opp fra havbunnen mellom Smedasundet og Kvalsvik ved Haugesund sentrum. Slettaa dykkerklubb kunne i fjor telle hele 65 dykkere til ryddedugnad i Smedasundet, men i år forventes det over 70 dykkere på plass lørdag 14. oktober. Det befester ikke bare Project Aware Smedasund som ett av de aller største undervannsdugnadene på verdensbasis – men også som ett av de lengstvarende, forteller initiativtaker og styreleder i Slettaa Dykkerklubb, Åge Wee.

– Da vi kjørte i gang første Prosjekt Aware Smedasund i 2012 hadde vi ingen idé om hvor omfattende dette skulle bli. At arbeidet vi startet har inspirert til liknende dugnader både i Norge og utlandet, er noe vi er veldig stole av, sier Åge Wee.

– Vi er også glade for den store dugnadsånden her i byen, og for alle som har bidratt igjennom årene både på land og i vann. Vi merker oss en oppriktig interesse for å skape et bedre undervannsmiljø, og den blir ikke mindre med årene, sier Wee.

I år er det havbunnen på vestsiden av sundet, altså Risøysiden, som skal ryddes for avfall. Det forventes at det ligger rundt 150/200 kubikk avfall i leteområdet under årets aksjon.

Blant de påmeldte i år er TV-profilen Leif Einar Lothe, alias ”Lothepus”, som i fjor kastet glans over arrangementet med å dele ut premier til de deltakende. Også i år vil blant annet Karmsund Havnevesen, Brannvesenet, Friluftsrådet og Kystverket Vest bidra med mannskap, båter og utstyr under dugnaden. I tillegg stiller Eidesvik med ekstra kranbåt, og Steinsvik stiller med buss og ”hovedkvarter”.

Project Aware Smedasund starter kl. 09.45 lørdag 14. oktober.

– Da vi gjerne skulle satt ny deltakerrekord i år, håper vi at så mange som mulig tar med seg dykkerutstyret til Haugesund havn lørdag, avslutter Åge Wee i Slettaa Dykkerklubb.

Project Aware S