Krise for meningsmålerne

11.11.2016
- Heretter må vi ta meningsmålinger med en STOR klype salt, skriver HN-direktør Egil Severeide..
Jeg har en kjenning som har gjort det til en lek å svare helt motsatt av hva han mener, når han blir oppringt av meningsmålingsbyråer. Han er blitt drittlei disse temperaturmålerne, og gjør hva han kan for å villede.

Antageligvis havner han i kategorien «feilmargin», for han utgjør nok et solid mindretall. Men med USA-valget friskt i minne, kan han ha nok ha flere medspillere enn han tror.

For der gikk meningsmålerne skikkelig på trynet. Ingen klarte å fange opp den sterke understrømmen av Trump-velgere. Og nå lanseres det som en åpenbar forklaring at mange av amerikanerne som ble intervjuet, sa noe annet enn de faktisk stemte. De syntes det var flaut å si Trump, selv om det var han de stemte på. Og plutselig var de mange nok til å knuse det bildet som meningsmålingsinstituttene hadde malt.

Nå er hele bransjen gått i tenkeboksen for å pønske ut modeller som kan korrigere for slike utfall. De ser at den gamle modellen har store svakheter. Den tar blant annet i begrenset grad hensyn til at folks lojalitet til et parti, en kandidat, en merkevare er blitt betydelig redusert. Nå endrer folk mening i tolvte time. Det er noe nytt. Og problematisk for byråene.

Hele bransjen har fått et stort troverdighetsproblem. Listen over kortslutninger er blitt lang. Valget i Colombia endte med et helt annet resultat enn spådd, Brexit-valget ble en gedigen overraskelse og nå altså en skivebom på hvem som skulle bli USAs neste president.

For oss vanlige borgere er lærepengen følgende: Ta meningsmålinger med en STOR klype salt. Jeg vil like fullt advare mot å gjøre som min bekjent. Selv om det kan være fristende i et lunefullt øyeblikk…

God helg!
Vil du motta nyhetsbrev og invitasjoner?
Arrow

Hovedsamarbeidspartnere

SPV
Karmsund havn
Vassbakk & stol
Haugesund sparebank
Haugaland Kraft
Gassco
Dnb
Hatteland
A. Utvik
Sparebank 1 Sør-Norge
Hydro
Eurojuris Haugesund