Kult konsept trekker teknologitalenter

25.04.2019
- Sildikon Valley var et såpass kult konsept at vi så dette var en mulighet for oss å tiltrekke oss studenter vi ikke nødvendigvis ville klare å lokke til oss selv, sier Jan Christian Brataas i Omega.
Mer enn 40  teknologistudenter skal i sommer prøve seg på utfordringer litt utenom den vanlige på Haugalandet.
Omega og Hatteland er to av bedriftene som har sikret seg unge talenter gjennom Sildikon Valley.

10 Haugalandsbedrifter har dette året samlet seg om felles rekruttering av sommerstudenter gjennom prosjektet Sildikon Valley   , som er et prosjekt initiert av Haugesundregionen.no. Gjennom et felles stunt mot noen av landets største utdanningsinstitusjoner har bedriftene rekruttert flere av universitetenes teknologitalenter, som i sommer skal jobbe med helt spesifikke prosjekter i en rekke Haugalandsbedrifter, skriver Medvind24.no

To Vindafjord-bedrifter, Omega og Hatteland, har gjennom Sildikon Valley kapret kloke studenthoder som i løpet av sommeren skal få bryne seg på hakket mer utfordrende oppgaver enn hva man ellers ville gjort som «vanlige» sommervikarer.

- Det er første gang Hatteland er med på et samarbeidsprosjekt som dette. Vi har også tidligere tatt inn sommervikarer, men da mer som en erstatning for ansatte som har ferie. Denne gangen søkte vi etter kandidater innen IKT, datateknologi, informatikk, programmering og systemarkitektur, som skal jobbe med et dedikert prosjekt innenfor koding. Vi ser at denne typen stillinger er langt mer populære for dyktige og sultne studenter som ønsker å få brukt kompetansen og utdanningen sin i en sommerjobb, sier Tonje Lindkjend i Hatteland, som allerede har kapret to talenter til  sommerprosjekter i Vats dette året.