Kværner i hundre

05.11.2018
Kværner Stord fyller 100 år i 2019.  Klubblederen tror bedriften må levere til nye næringer i framtiden.
2019 blir et festår på verftet på Stord.Verftet, som startet opp i 1919 som produsent av sildolje og sildemel, og begynte å bygge båter etter krigen, skriver sysla.no.

Båtene vokste i takt med verftet, og utfra Stord seilte nye supertankere på 286.000 dødvekttonn.Etter oljekrisen i 1973 kansellerte skipsredere 11 skip de hadde bestilt fra verftet, tok de steget over olje- og gassindustrien.

De siste 40 årene har verftet levert store bygg til olje- og gassfelt på norsk sokkel.Med andre ord har Kværner Stord historisk sett vært gjennom en rekke omstillinger.

Klubbleder Amram Hadida tror verftet i fremtiden også må finne nye næringer å levere til.

– Blir det 100 år til for Kværner Stord?

– Kværner vil bestå, om ikke akkurat innenfor olje- og gassnæringen, men eventuelt innen nye industrier.

Gjennom det grønne skiftet må man basere seg på den eksisterende teknologien vi har i dag. Når det er sagt, er det ingenting som tilsier at behovet for olje kommer til å avta de kommende tiårene, sier Hadida.