Leder & HR-dagen

Det er mennesker det handler om...

Hvordan skal vi jobbe for å øke trivsel, senke stressnivå, og legge til rette for innovasjon og effektivitet? Hvilke arbeidsmetoder kan bidra til å gjøre din arbeidsplass bedre og mer konkurransedyktig? Hvilke feil gjør vi når vi tar beslutninger, alene eller som team?  Og hvordan får vi teamet med oss når beslutningen er tatt. Er retorikken og kommunikasjonen «på plass»?   Hvordan kan fokus og kunnskap om oss som mennesker bidra til trygghet på arbeidsplassen? Og hvilke arbeidsrettsspørsmål er viktig å ha kjennskap til nå?

Dette - og mye mer – er det det handler om når du ønskes velkommen til å oppdatere verktøykassen på årets Leder & HR-dag på Quality Maritim Hotell 6. oktober.

Årets program gir deg konkrete verktøy, nyttig kunnskap, praktiske eksempler og en god dose inspirasjon om god ledelse, lagspill og MENNESKER.

I salen sitter folk som jobber med folk – og på scenen står noen av Norges beste fagpersoner og foredragsholdere.

Dagen passer for ledere på alle nivå, HR-medarbeidere og ellers alle som ser viktigheten av godt lagspill for å oppnå resultater!

Scroll –  sjekk ut programmet – og meld deg på! Vi ses!

Meld meg på
Side Image

Kjell Terje Ringdal: Ledelse er kommunikasjon!

Kjell Terje Ringdal er en av Norges beste og mest erfarne foredragsholdere innen kommunikasjon, retorikk og påvirkning. Han er førstelektor ved Høyskolen Kristiania der han underviser i kommunikasjonsfag. Ringdal har mastergrad i retorikk fra Universitetet i Aarhus og har bakgrunn fra NRK, PR-bransjen, offentlig sektor og kultur. Han har skrevet bøkene ”Kunsten å overbevise” (Spartacus) og ”Vel talt”(Aschehoug), og er i tillegg grunnleggeren av «Washingtonseminaret» og fagseminaret ”Maktens Språk”. Ringdal har i mange år vært brukt som rådgiver om kommunikasjon, retorikk og formidling av norske politikere, næringslivsledere, idrettsstjerner og forfattere.

«Get shit done»

Rivende utvikling og økende kompleksitet i arbeidslivet krever økt evne til problemløsing, innovasjon, og kreativitet. Samtidig har det aldri vært vanskeligere å holde fokus i mengden av arbeidsoppgaver;  økende stress er nå en av de største truslene mot folkehelsen.
Det gjør at vi må tenke nytt om måten vi jobber på;  Hvordan skal vi jobbe for å sikre trivsel, mindre stress, innovasjon og effektivitet?

I over et tiår har Louise Opprud bistått organisasjoner med å endre måten de jobber på. Ved å bl.a endre nedfelte og kanskje utdaterte arbeidsmetoder – og innføre nye rutiner og arbeidsmetoder, kan en legge til rette for en proaktiv arbeidshverdag med mer innovasjon, kreativitet,  handlekraft – og trivsel.

Foredraget kombinerer relevante eksempler fra noen av verdens ledende og mest innovative selskaper med hjerneforskning – og gir deg konkrete verktøy og tiltak du kan ta med deg tilbake til kontoret og iverksette umiddelbart.

Danske Louise Opprud  er Creative Advisor i tenketanken DareDisrupt.  Hun har bodd i Silicon Valley og det hun kaller sin faglige DNA er derfor innovasjon.  Louise beskriver seg selv som innovatør, hjernenørd og fremtidsforsker. Louise har  reist verden rundt for å finne ut hva som kjennetegner verdens mest innovative virksomheter.

Lise M. Østensjø Waage: Juss for en liten time

Arbeidsrett danner grunnlaget i HR- og personalarbeid – og er en helt sentral del av arbeidslivet. Årets program har derfor også denne gang, avsatt plass til viktige tema innenfor arbeidsretten.
Side Image

Jan-Ole Hesselberg: Bedre beslutninger! / «Beslutningspsykologi for begynnere”

Hjernen vår er laget for løse en håndfull sentrale oppgaver på en rask og passe god måte. For å få til det tar den mentale snarveier som vi ikke legger merke til. Snarveiene er fine å ha, men fører også til systematiske feil.
 Mange tenker at feilene korrigeres når vi tar beslutninger i grupper, men menneskers ønske om å passe inn, autoritære ledere, unnasluntring og andre uheldige gruppeprosesser bidrar til at beslutningene faktisk kan bli enda dårligere.

Internasjonal forskning bugner av eksempler på fellene vi går i og Hesselbergs egne undersøkelser viser at ikke engang smarte nordmenn er noe unntak. I forkant av innlegget vil du motta en kort spørreundersøkelse som antakelig vil vekke nysgjerrigheten din…
Jan-Ole Hesselberg er psykologspesialist og stipendiat, og glad i vitenskap generelt og faget sitt spesielt.

I 2022 ga han ut boken “Bedre beslutninger” som handler om kreftene som påvirker valgene våre og hva vi kan gjøre for å tøyle dem.
I flere år jobbet han som fagansvarlig og manusforfatter for TV-programmene Folkeopplysningen og Typisk deg med Petter Schjerven, der han også dukket opp på skjermen med jevne mellomrom.  På fritiden har han laget podkastene Psykologlunsj og Psykobabbel.

Til daglig er han programsjef i Stiftelsen Dam hvor han blant annet skal kvalitetssikre utdelingen av nær 500 millioner kroner årlig til norske helseprosjekter og norsk helseforskning. I den forbindelse tar han en doktorgrad i beslutningspsykologi ved Universitetet i Oslo.
Side Image

Åshild Mongstad: En leders trøst i jakten på det perfekte lederskap

Både gjennom diverse kurs og lederutdanninger får dagens ledere en mengde ulike «oppskrifter» på hvordan man skal bli bedre og mer kompetente, og kunne styre med stø hånd. Mange opplever at det er et gap mellom teorien og den hverdagen de står i. I dette foredraget inviteres vi til å stoppe opp og sette ord på den komplekse hverdagen vi står i.
Vi ser også på hvordan fokus og kunnskap om oss som mennesker kan bidra til trygghet og til å hjelpe oss å stå i -   og møte hverdagen som leder og kollega.

Åshild Mongstad er utdannet sykepleier og sosialantropolog med videreutdanning i Positiv Psykologi.

Til daglig jobber Åshild som lektor på Høyskolen Kristiania og underviser i Arbeidsmiljø og Psykologi, Endringsledelse og Lederskap og praksis. I tillegg til å jobbe som foreleser samarbeider Åshild med Avo, et teknologi/konsulentselskap som hjelper organisasjoner å ta i bruk teknologi på en smartere måte. Åshild Mongstad har tidligere jobbet som konsulent, og har med seg praktisk erfaring i ledelsesfagene hun underviser og foreleser i.

Side Image

Petter Hareim: Psykologisk trygghet når du seiler i ukjent farvann — En kjærlighetserklæring til godt leder- og HR-arbeid

I sitt innlegg snakker Petter Hareim om psykologisk trygghet, og viktigheten av godt relasjonsarbeid på leder og HR-nivå når man løser komplekse og ukjente utfordringer. Han deler sine tanker og erfaringer ut fra sitt perspektiv i en teknologi-avdeling, hvor ukjent farvann er det vanlige.

Petter Hareim er systemutvikler og leder i dag Haugaland Krafts utviklingsavdeling. Her jobber han i grensen mellom mennesker, systemer, forretningsutvikling og teknologiutvikling.

Mer info og program kommer...

Haubo
Tveit