Ledigheten tilbake til 2015 nivå...

13.09.2018
Men kun sørfylket har et løft i antall utlyste stillinger.....
I en pressemelding fra NAV Nav Marked Nord-Rogaland synliggjøres det at august-tallene for arbeidsmarkedet i Rogaland har en positiv utvikling sammenlignet mot 2017. Ledigheten er nå tilbake til samme nivå som den var i januar 2015 når krisen i oljesektoren tok av for fullt.

-Hvis vi ser på de helt ledige arbeidssøkerne, så ligger Haugesund høyest i vår del av fylket med 2,8% helt ledige. Bak kommer nå Karmøy med 2,6% som har skiftet plass med Vindafjord som nå har 2,5%.  Videre har vi nå Bokn med 2,1%, Tysvær med 1,8%, Sauda med 1,5% og fortsatt helt nederst  Suldal med 0,7% helt ledige arbeidssøkere. Haugesund ligger denne mnd. på fylkessnittet som nå er 2,8% helt ledige – mens de andre kommunene ligger under. Det er Vindafjord som har størst prosentvis nedgang helt ledige hvis vi sammenligner med samme periode i fjor, med 35%. Samlet i nord-fylket har vi nå 369 færre helt ledige enn samme tid i fjor, sier leder for NAV Marked Nord-Rogaland, Elisabeth Lie Nilsen i en kommentar.

Bruttoledigheten – de helt ledige pluss de på tiltak, ser da slik ut:

Haugesund: 3,5% bruttoledighet

Rogaland: 3,4% bruttoledighet

Karmøy: 3,0% bruttoledighet

Vindafjord: 2,9% bruttoledighet

Tysvær: 2,2 % bruttoledighet

Sauda: 1,9% bruttoledighet

Suldal: 0,9% bruttoledighet

Utsira og Bokn: (Oppgis ikke – lave tall)

-Haugesund ligger fortsatt i bruttoledighet over fylkessnittet, mens de andre kommunene ligger under fylkessnittet. Karmøy med 3,0% bruttoledighet, har byttet plass også her med Vindafjord som er nede på 2,9%. Bruttoledigheten er redusert med 463 personer sammenlignet med samme mnd. i fjor. Etter 3 mnd. på rad uten varsel, har vi nå fått inn 1 varsel om permittering på inntil 26 personer.  Vi ser fortsatt ganske få mindre permitteringer, selv om vi har vært i kontakt med noen bedrifter som har litt usikre utsikter utover denne høsten og er bekymret for å kanskje måtte iverksette permitteringer litt senere, sier Nilsen.

Stillingstilgangen for fylket som helhet øker igjen kraftig. økningen i Rogaland ligger på ca 800 flere utlysninger, men vi ser mer moderate tall i stillingstilgang i Nord-Rogaland. Antall stillinger som er utlyst her er omtrent likt med antall stillinger samme mnd. i fjor, på tross av økt innhenting til NAV.no. Vi har merket at etterspørselen har tatt seg opp etter sommeren, men er likevel mer moderat her enn det vi ser i de andre delene i fylket. Så flere ting tyder på at vi kommer til å ha høy – men ikke like sterkt økende stillingstilgang som de andre delene av vårt fylke, avslutter Nilsen.