Letter på sløret om Kårstø-investeringer

23.09.2011
Kårstø-anlegget står overfor store oppgraderinger og utbygginger i årene som kommer. Det vil gi store ringvirkninger for lokalt næringsliv.
Onsdag 5. oktober vil du få vite detaljer om de utbyggingsprosjektene som ligger i løypa.

Da inviterer Statoil/Gassco medlemsbedriftene i Haugesundregionens Næringsforening til informasjonsmøte på Kårstø.

Noen av prosjektene er kjente fra før og kontrakter tildelt. Blant annet en EPC- kontrakt til til Aibel, hvor engineeringsarbeidet utføres hos Foster Weeleer i Skottland.

Men samtidig jobbes det med en rekke delprosjekter som det kan tas investeringsbeslutninger om de neste årene. Dette gjelder både oppgradering og utbyggingsprosjekter av en betydelig størrelse.

Tradisjonelt er en god del av kontraktene som Statoil har tildelt i sine prosjekter havnet på lokale eller regionale hender. En rekke firma på Haugalandet har hatt beskjeftigelse på Kårstø i mange år, og de nye kontraktene som nå er under oppseiling vil kunne gi godt med arbeid, så fremt bedriftene er konkurransedyktige.

Etter det vi kjenner til ønsker Statoil økt konkurranse på en del områder. Det betyr at lokale/regionale bedrifter som enkeltvis er for små ti lå hive seg inn i en anbudskonkurranse, kan komme i posisjon gjennom samarbeid/joint ventures med andre selskaper.

Så folkens; still opp på Kårstø onsdag 5. oktober kl. 19.00 for å høre mer om hva som skal skje på en av regionens viktigtste arbeidsplasser i årene framover. Der får dere også noe å bite i og anledning til å drøse både med Statoil/Gasscos representanter og andre medlemsbedrifter i HN.

Påmelding her: ove.tungesvik@statoil.com