Lik og vær med i trekningen…

06.08.2020
Kristian Thomassen er aktuell for Markedsføringsdagen 24. september.
Markedsføringsdagen-aktuelle Kristian Thomassen advarer bedrifter mot konkurranser og giveaways på sosiale medier.

 
Er du aktiv på sosiale medier har du muligens deltatt i konkurranser i regi av bedrifter. «Lik siden vår for å være med i trekningen» er et typisk kriteria for å delta og bedrifter bruker konkurranser som et virkemiddel for å få flere følgere, likes, og kommentarer. Men er det riktig virkemiddel for en bedrift som ønsker større synlighet på sosiale medier?

-Du engasjerer feil


Thomassen jobber daglig med sosiale medier og holder hyppig foredrag for markedsførere landet rundt. Han mener bedrifter skyter seg selv i foten når de «engasjerer feil».

-Innlegg bør ha som mål å gi verdi til mottakerne, ikke avsender. Det er også viktig å tenke at det skal være verdifullt for alle mottakerne, og ikke bare noen få vinnere av en konkurranse. På denne måten får du mye engasjement, men du engasjerer feil, sier

I dag måles gjerne suksess på sosiale medier i antall likes. Det føles naturlig nok godt når du legger ut noe som får stor respons. Til og med Thomassen innrømmer at det er tilfredsstillende med mange likes og kommentarer.

-Det er gjort undersøkelser som viser at dette utløser dopamin i kroppen, og det fungerer som et slags narkotisk middel. Vi blir faktisk glade av å få mange likes. Konkurranser og giveaways er en snarvei til denne gleden, men det går på bekostning av fremtidige innlegg, som faktisk kommuniserer det som er relevant for bedriften, sier han.

Thomassen kommer til Haugesund 24. september. På Markedsføringsdagen i Festiviteten forklarer han nærmere hvordan du kan fokusere annerledes når du jager synlighet på sosiale medier.

 

 

 
Vil du motta nyhetsbrev og invitasjoner?
Arrow

Hovedsamarbeidspartnere

SPV
Karmsund havn
Vassbakk & stol
Haugesund sparebank
Haugaland Kraft
Gassco
Dnb
Hatteland
A. Utvik
Sparebank 1 Sør-Norge
Hydro
Eurojuris Haugesund