Liker du iskrem fra Henning Olsen?

28.08.2020
Anders Erikson forklarer hva som er galt med denne overskriften – og hvorfor du ikke ser feilen…

I overskriften er det en åpenbar feil. Du er ikke den eneste som ikke ser den...


Senior strategic planner i Kitchen, Anders Erikson, var langt opp i 20-årene før han innså at iskremen Hennig Olsen ikke var HENNING Olsen. Han bruker dette eksempelet for å illustrere hovedbudskapet han har til Markedsførere på Haugalandet: At hjernen er lat.

-Etter jeg innså at hjernen faktisk er lat forstår jeg hvorfor jeg i så lang tid hadde gjort denne feilen. Jeg antok at Hennig var Henning. Jeg hadde aldri tatt meg tid til å lese skikkelig, og siden Henning er mer vanlig enn Hennig hadde min hjerne slått seg til ro med at Hennig Olsen måtte være Henning Olsen. Vår hjerne søker alltid å finne snarveier for alt vi gjør, tenker og oppfatter. Dette fordi hjernen er lat og interessert i å spare så mye energi som mulig, forklarer han.

Markedsføring og forbrukeradferd


Erikson har tatt på seg oppgaven å videreformidle teorien til to psykologer og økonomer – som vant nobelpris i økonomi.  På Markedsføringsdagen 24. september setter han det i relasjon til markedsføring og forbrukeradferd.

Han mener nemlig det er kritisk for markedsførere å vite hvordan mennesker fungerer.

- Hvis du for eksempel vet hvor mye du kan øke prisen på et produkt uten at forbrukeren legger merke til prisendringen, fordi du har lært noe om folk og prispersepsjon, da vil jeg si du sitter på ekstrem verdifull innsikt, forklarer han.

Bruker psykogi i arbeidet


Det var et årsstudium i psykologi som fikk Erikson til å innse hvor interessert han var i mennesker, hvordan folk er, hva folk tenker og hvorfor folk gjør som de gjør.

- Sånn sett ble årstudiet starten på videreutdanning innenfor økonomi og markedsføring, masse lesestoff på senga, og for jobben jeg har nå. Så sånn sett bør jeg vel være glad for at jeg litt tilfeldig ramlet inn på dette studiet i 2010, sier han.

Erikson har jobbet i Kitchen i 3 år og er en av to forfattere av boken Effekt: 10 grunnleggende regler for å lage reklame som virker. Han ble nominert som årets foredragsholder hos ANFO i 2018 og ble Årets birøkter i 2019.

Du kan se hele programmet og melde deg på Markedsføringsdagen her

Vil du motta nyhetsbrev og invitasjoner?
Arrow

Hovedsamarbeidspartnere

Haubo
A.Utvik as
SPV
Karmsund havn
Vassbakk & stol
Sysco
Haugesund sparebank
Haugaland Kraft
Gassco
Dnb
Tveit
Hatteland