Limet i regionen

25.05.2011
Det er to institusjoner som mer enn andre bidrar til å holde Sunnhordland og Haugalandet sammen, Høgskolen Stord Haugesund og Helse Fonna.

Begge disse institusjonene er i dag under sterkt press. Helse Fonna har for så vidt vært det lenge, ettersom det gjentatte ganger de siste årene har vært sådd tvil om institusjonens berettigelse. Med utgangspunkt i striden rundt Stord sjukehus har sterke krefter tatt til orde for at det vil være bedre for sunnhordlendingene om sjukehuset blir en del av helseregionen i Bergen.

I Odda er stemningsbildet det samme. Disse strømningene forteller oss at Helge Fonna er en skjør mekanisme, som kontinuerlig må slåss for sin eksistens.

Høgskolen Stord Haugesund er i dag en mellomstor høgskole med stor regional betydning. 3000 studenter og 250 ansatte sier alt om det. Men strukturen innen nasjonal utdanning går mot større og sterkere enheter og på sikt vil ikke HSH klare å stå alene på Vestlandet. I disse dager er skolen i diskusjon med seg selv om hvilken veg den skal gå med følgende, overordnede problemstilling:
Fusjon, fisjon eller status quo?

Mer spesifikt drøftes det følgende alternativer:

Fusjon med Universitetet i Stavanger
Fusjon med Høgskolen i Bergen
Fisjon; Haugesund til Universitetet i Stavanger, Stord til Høgskolen i Bergen
Fusjon med andre institusjoner i et Vestlandsuniversitet
HSH fortsetter som selvstendig enhet

For begge disse institusjonene må den sentrale oppgave være å dekke det behov som regionen til enhver tid har for kvalitativt gode helsetjenester og utdanningstilbud. Det er ingen enkel oppgave, fordi den ofte blir utfordret av geografiske og faglige særinteresser.

Jeg har i tidligere artikler pekt på utfordringene Sunnhordland og Haugalandet står overfor, og etterlyst et sterkere engasjement for å utvikle relasjonene oss imellom. Det hjelper ikke med felles formannskapsmøter og interkommunale fora, hvis vi ikke har en levende interesse for å slå ring om institusjoner som har forankring i begge leire.

Hvis ikke denne interessen er sterk nok, er det lett å tenke seg en oppløsning av Helse Fonna og en fisjon av HSH som gjør at Sunnhordland drifter mot Bergen og Haugesund mot Stavanger. De framtidige kommunikasjonsårene vil forsterke denne polariseringen. Det trenger ikke være noen katastrofe; kanskje trenger vi ikke noe tyngdepunkt midt mellom Bergen og Stavanger?

Vil noen si.

I Næringsforeningen er vi opptatt av det motsatte: Å bygge SørVestlandets tyngdepunkt. De nye kommunikasjonslinjene mellom Bergen og Stavanger og utbyggingen av tunneler på E134 vil gjøre at Haugalandet og Sunnhordland vil bli et knutepunkt i Vestlandets mest vekstkraftige akse. Stavanger og Bergen vil komme tettere på oss, med de trusler og muligheter det gir.
I det bildet spiller faktisk regionale institusjoner en betydelig rolle. De er som limet, de er med på å binde dette området sammen.

Derfor er diskusjonen om Helse Fonnas og HSHs framtid ikke bare en diskusjon om helse og utdanning. Det er også en diskusjon om regionens framtid i et nytt Vestlands-bilde..