Litt svakere for Haugaland Kraft

27.03.2012
Både omsetning og resultat sank en smule for Haugaland Kraft i fjor. Høyere pensjonskostnader og lavere resultatandel fra Sunnhordland Kraftlag er to av årsakene.
Driftsresultatet for 2011 er 154 mill. mot 172 mill. i 2010. Resultat etter skatt viser et overskudd på kr. 147 mill., mot kr. 161 mill. i 2010.  Samlet omsetning i 2011 var kr. 1.064 mill., mot kr. 1.155 mill. i 2010. Det ble i 2011 investert for kr. 167 mill. Tilsvarende tall for 2010 var kr. 158 mill. Totalkapitalen var ved utgangen av året kr. 2.580 mill. med en egenkapitalandel på 58 %.

Haugaland Kraft hadde i 2011 en kraftproduksjon fra egne anlegg på 361 GWh. I 2010 var tilsvarende produksjon på 316 GWh. For hele 2011 ble gjennomsnittlig områdepris 35,97 øre/kWh. Året startet med en betydelig negativ hydrologisk balanse for å ende opp med en betydelig positiv hydrologisk balanse. Dette påvirket også prisene som ble notert til 56,56 øre/kWh i januar og 26,51 øre/kWh i desember.

I tillegg til egne produksjonsanlegg har Haugaland Kraft en eierandel på 40,52 % i Sunnhordland Kraftlag AS, 40 % i Tysseland Kraftlag AS, 50 % i Mosbakka Kraft AS og 2,54 % i Ulla Førre.

Haugaland Næringspark er 100 % eiet av Haugaland Kraft og selskapet har i løpet 2011 ferdigstilt infrastruktur Fase 1 og første del av kaianlegget.

Haugaland Kraft eier og driver et omfattende regional- og distribusjonsnett på Haugalandet. Overført energi inn til området i 2011 var 1.435 GWh. Vi har hatt en økning i nettkunder fra 57.574 i 2010 til 58.244 i 2011.

Haugaland Kraft har i alle år hatt en høy markedsandel, det var den også ved utgangen av 2011. Vårt Felleskraftprodukt kom også i 2011 godt ut sammenlignet med andre store landsdekkende leverandører og var hele 4,35 øre/kWh billigere enn variabel kraftpris hos disse leverandørene.

I løpet av året har Haugaland Kraft levert fiberbasert bredbånd til 3 019 nye kunder, og har ved utgangen av året 11 067 egne kunder. I 2011 passerte vi sammen med våre partnere i regionen 20 000 kunder, og har ved årsskiftet totalt 21 265 kunder. Vi opplever økende etterspørselen etter Altibox Alarm, både i villa- og sameie/borettslagssegmentet. Vi har til nå levert over 500 alarmer hos våre egne kunder.

Selskapet har en ambisjon om til enhver tid å ha minst ett småkraftverk under bygging. Dette året er det Bordalsbekken småkraftverk i Tysvær som er under oppføring. Prosjektet vil ha en byggetid på ca 1 år og forventes ferdigstilt våren 2012. Midlere årsproduksjon for kraftverket er beregnet til ca 6 GWh.

Haugaland Kraft sin vindsatsing skjer for det meste igjennom Vestavind Kraft AS og Vestavind Offshore AS som bearbeider mange vindkraftprosjekter både landfaste og offshore. I tillegg utvikler selskapet to lokale vindkraft prosjekter i samarbeid med Fred Olsens Renewables. Prosjektene er lokalisert i Haugaland Næringspark og Dølderheia i Vindafjord kommune.

Styret vil overfor generalforsamlingen foreslå et utbytte på kr. 85,2 mill. Samlet avkastning for eierne inkl. renter på ansvarlige lån vil være kr. 112,5 mill, heter det i pressemeldingen fra selskapet.