Må sette flere verdensrekorder
26.08.2019
Verdens lengste undersjøiske tunnel for biltransport inneholder også en komplisert plan for å nå opp og ned til Kvitsøy. (ill. Vegvesenet)
Om lag 50 Phd-arbeider er knyttet til prosjektet. Forskningen foregår ved NTNU i Trondheim, ved Universitetet i Stavanger og ved Chalmers tekniska høgskola i Gøteborg. I tillegg er et stort antall av Vegvesenets egne ansatte med i utviklingsarbeidet.
Hele E39-prosjektet, ferjeløst og med sterkt forbedret veikvalitet, ble i 2016 kalkulert til 340 milliarder kroner. Oppdaterte kostnadstall vil Vegvesenet legge fram til høsten, skriver tu.no.
Går alt som planlagt vil reisende om åtte år kunne sette seg i bilen i Stavanger og i løpet av en time og et kvarter være framme i Haugesund på andre siden av Boknafjorden. Turen kan dermed gjennomføres 40 minutter raskere enn i dag, uten å kjøre om bord i ei ferje.