Maersk oppretter containerlinje til Haugesund!

24.10.2019
«JSP Sleipner» til kai ved Haugesund Cargo Terminals, Husøy. Foto: Karmsund Havn
-Ukentlige Maersk-anløp vil være av stor betydning for næringslivet i regionen, sier havnedirektør Tore Gautesen.
Verdens største containerrederi, Maersk, har besluttet å inkludere Haugesund Cargo Terminals (HCT), Husøy, i sitt internasjonale rutenettverk med direkte anløp med sin containerlinje til Vest-Norge. HCT har tidligere hatt sporadiske Maersk-anløp, men vil fra oktober få faste, ukentlige anløp. Managing Director i Maersk Norge, Marit Vårdal, uttaler:«Maersk har hatt eget skip mellom Bremerhaven og Vest-Norge i mange år. Vi har med glede registrert utviklingen på Haugesund Cargo Terminals, Husøy, både i volum og tilrettelegging av infrastruktur. Vi ønsker å være med på den videre utviklingen, og ønsker nye og gamle kunder velkommen til å booke last direkte til- og fra Haugesund!

Maersk har et verdensomspennende nettverk av dør til dør tjenester, produkter og logistikkompetanse, og vi gleder oss til å koble kundene i Haugesund til dette nettverket! Vi tilbyr blant annet løsninger innen Supply Chain Management, konvensjonell last, stykkgods, reefere og tørrlast i containere. Bærekraft, innovasjon og teknologi står i høysetet hos Maersk, og vi er stolte over å fortelle om målet vi har satt oss – nullutslipp innen 2050!»

Havnedirektør Tore Gautesen uttaler: «Vi har lenge jobbet med å få Haugesund Cargo Terminals inn i Maersk sitt globale rutenettverk. Dette innebærer at kunder nå kan booke containere med HCT som laste- eller lossehavn direkte gjennom Maersk sine systemer. Ukentlige Maersk-anløp vil være av stor betydning for næringslivet i regionen. Med dette knytter vi HCT til et globalt nettverk av over 340 havner i alle verdens hjørner. Etableringen underbygger Haugesund Cargo Terminals sin posisjon som Vestlandets logistikknutepunkt og som en av de viktigste godshavnene i Norge».

Fakta:

Skipet «JSP Sleipner», som seiler mellom Bremerhaven og Vest-Norge, vil betjene Haugesund i den nye servicen. Skipet har en containerkapasitet på 916 TEU, og betydelig kapasitet på fryseplugger. Skipet er et av de største containerskipene som seiler til Norge i dag.
Maersk Norge AS har idag 23 medarbeidere, som alle sitter på Lysaker.