Ditlev Engel, direktør i DNV GL Energy og spesialutsending for klima og energisaker, er klokkeklar på hva han mener den maritime industrien langs norskekysten bør satse på.




– Mitt forslag er å fokusere på vindkraft offshore. Kostnadene er gått dramatisk ned og mulighetene er store. Forholdene ligger godt til rette og jeg mener dette er en veldig god mulighet for norske verft langs kysten, sa Engel på Haramskonferansen på  Sunnmøre tidligere denne måneden.

– Kanskje kan dette være den nye type rigger som industrien på Vestlandet kan bygge. Så spørs det om vi har fantasien til å finne løsningene, la han til overfor NETT NO etterpå.

– Det viktigste er at prisen per produsert kilowattime fra fornybar energi er blitt så lav at det ikke lengre er et spørsmål om pris. Spørsmålet er om vi får laget system som passer inn til de nye økonomiske realitetene, la Engel til.

DNV GL-direktøren mener elektrifiseringen av samfunnet vil dobles. Det vil i første omgang føre til langt flere elbiler og elferjer globalt. Hans spådom var at halvparten av alle nye biler allerede i 2023 vil ha en form for elektrisk framdrift. Engel mente det også ville bli et stort marked i USA, til tross for retorikken til president Trump.

– Ikke bekymre dere for om verden vil elektrifiseres: Den vil det, slo han fast.

Haugalandet satser

Regionrådet for Haugalandet bevilger 300 000 kroner til å utarbeide en havromstrategi for regionen.

- Det er viktig for regionen å ta posisjon innenfor offshore vind, men mulighetene innenfor havrommet er mye mer enn det, sier adm. dir. i Haugaland Vekst, Tormod Karlsen.

For å utnytte disse mulighetene best mulig, vedtok Regionrådet for Haugalandet på tampen av fjoråret at Haugaland Vekst skal utarbeide en regional havromsstrategi i samarbeid med relevante aktører. Nå har Regionrådet bevilget 300 000 kroner til formålet.