Med verden som arbeidsplass

22.12.2011
- Kunnskap, kvalitet og nærhet til kundene er hovedkriteriene for de gode resultatene våre, sa daglig leder i DeepOcean, Mads Bårdsen, da han onsdag holdt hovedforedrag under Næringsforeningens tradisjonsrike julelunsj.

På DeepOceans hovedkontor i Haugesund råder optimismen om dagen. Tidligere denne uken ble det klart at selskapet har inngått en langtidskontrakt med REM Ship AS, noe som er med på å styrke selskapets posisjon som et av verdens ledende subsea-selskaper.

AV KRISTIAN SEVEREIDE
Tradisjonen tro inviterte Næringsforeningen stortingsrepresentanter, ordførere, samarbeidspartnere og medlemsorganisasjonene til julelunsj i Haugesund Sparebanks lokaler. Der fikk de vel førti fremmøtte høre bakgrunnen for DeepOceans suksess.

- I likhet med alle andre selskaper har vi en historie. Den har vært preget av både oppturer og utfordringer siden vi ble etablert i 1999. De siste par årene har problemer hos våre eiere gjort at vi har balansert på helt på kanten av stupet. Men vi har jobbet jevnt og fokusert og er i dag størst innen vårt segment i Nordsjøen, samtidig som vi opererer verden over.

På kontoret mitt har jeg en plakat med påskriften ”Pain is temporary, victory is forever”. Det er kanskje en passende illustrasjon for vår positive utvikling de siste årene, smilte Bårdsen.

Han er klar på hva som har vært den viktigste suksessfaktoren. Å kunne hele tiden levere kvalitet overfor kundene og etter hvert bygge opp en solid merkevare, har vært en sentral del av oppskriften.
- Vi er et kunnskapsselskap der verdien ligger i kontraktene vi inngår. I tillegg er det viktig for oss å være lokalt forankret, uansett hvor i verden vi opererer. Det gjør at vi er både lokale og internasjonale på én og samme gang, og opprettholder den nærheten til kundene som vi ønsker, sa Bårdsen.

Under lunsjen orienterte ogs¨å stortingsrepresentantene Bente Thorsen (FrP), Arve Kambe (H), Torfinn Opheim (Ap) og Magne Rommetveit (Ap) om arbeidet i sine respektive komiteer på Stortinget.
Thorsen, som sitter i kirke-, utdannings- og forskningskomiteen, benyttet spesielt muligheten til å oppfordre industrien og næringslivet til å ta en aktiv del i det nye, praksisorienterte næringslivsfaget som snart vil bli en del av pensum i ungdomsskolen.