Men hva skal vi markedsføre?

09.08.2010
Markedsføring av Haugesundregionen har vært tema i avisspaltene denne sommeren. Like viktig som debatten om hvordan jobben skal gjøres, er det å bli enige om hva vi skal markedsføre.

Kommunikasjonsrådgiver Odd Fossan Waage savner en visjon for regionen. Det gjør jeg også. Den første oppgaven må derfor bli å bli enige om hva vi har, hva vi ønsker å selge og hvordan vi ønsker at omgivelsene skal oppfatte oss.

Vi har allerede et knippe ”merkevarer” å velge mellom:

Norges maritime hovedstad
Homeland of the Viking Kings, Norway’s Birthplace
Energiriket
Gassregionen
Kulturbyen
SørVestlandets knutepunkt
Idrettsregionen (FKH/Stord Håndball)

Lista kan helt sikkert utvides. Men skal vi ha en sjanse til å nå fram med budskapet, må det forenkles, spisses og være lett å kommunisere. Og viktigst av alt: det må være samsvar mellom det vi ønsker å selge og det vi faktisk har å tilby.
Deretter må vi definere hvilke målgrupper vi ønsker å nå og hvordan. Å skaffe nye turister , lokke attraktive bedrifter eller flinke folk til regionen krever vidt forskjellige virkemidler.

Flere av de som har ytret seg i Haugesunds Avis ønsker at Haugesundregionens Næringsforening skal spille en ledende rolle i markedsføringen av regionen. Det setter vi naturligvis pris på. Men dette er ikke noe ”one man- show”. Dette er en omfattende prosess, som krever ressurser og engasjement, og der mange, gode krefter må spille på lag.

For oss i Næringsforeningen har hovedprioritet vært å samle regionens næringsliv og næringsorganisasjoner under en paraply. Dette har vært nødvendig for å oppnå styrke og gjennomslagskraft til å hevde næringslivets interesser og etablere et utstillingsvindu som kan vise hva regionen har å by på av variert næringsvirksomhet.
Vi representerer nå direkte og indirekte nærmere 1400 bedrifter, fra de aller største som Hydro, Aibel og Westcon ned til enkeltmannsforetak. Maritimt Forum, Karmøy Næringsråd og Destinasjon Haugesund & Haugalandet er sammen med et tyvetalls andre næringsorganisasjoner med i ”storfamilien” på Haugalandet.

Fundamentet for å kunne profilere regionens næringsliv burde derfor være til stede.

Men en region er mer enn attraktive arbeidsplasser. Det er offentlig tjenestetilbud, kultur, idrett, oppvekstvilkår. Kommunene må derfor ta hovedansvaret for en helhetlig markedsføring av regionen.
Haugaland Vekst, som vi i dag samarbeider med på flere fronter; bl.a. i rekrutteringsprosjektet, er tildelt den rollen. Men så lenge regionens største kommune har valgt å stå utenfor, mangler dette interkommunale selskapet nødvendig slagkraft. Først når Karmøy og andre kommuner i regionen ser nytten og betydningen av et regionalt fellesskap, blir Haugaland Vekst det redskapet som skal til for å få en skikkelig profilering. Nå blir det for puslete, som Gunnar Birkeland i Polytech helt riktig påpeker.

Destinasjonsselskapet er også en naturlig partner i dette arbeidet. Her skjer det mye spennende, som vil bidra til å gjøre regionen til et attraktivt alternativ for både nasjonal og internasjonal turisme.

Regionen vår står overfor store utfordringer. Suksessen til FKH, Aibel og våre ypperste kulturutøvere skaper optimisme og stolthet. Kommunikasjonsutviklingen vil gi Haugesundregionen en spennende plassering som sentrum i Vestlandets mest verdiskapende belte mellom Stavanger og Bergen.

Men vi må vi vite hva og hvor vi vil. Prosessen med å meisle ut en felles visjon og profileringsstrategi for regionen deltar vi mer enn gjerne i.