Mer gods fra vei til sjø

07.02.2012
To statsråder brukte Haugesundkonferansen til å lansere et strategiarbeid for å få varer fra vei til sjø under første dag av sjøfartskonferansen.

Nærings- og handelsminister Trond Giske og fiskeri- og kystminister Lisbeth Berg-Hansen skal sammen jobbe for å få ned mengden vogntog som spinner over Haukeli og fyller opp ferjene langs kysten, skriver havis.no. Les også: Regjeringen lover nærskipsstrategi http://www.tu.no/industri/article297595.ece  På Haugesundkonferansen tirsdag fortalte de at nå starter et arbeid som skal resultere i en nærskipsstrategi i Nasjonal transportplan som kommer i første del av 2013. - Dette er en invitasjon til aktørene om å komme med innspill om hvordan vi kan fjerne flaskehalsene som gjør at vi ikke får mer gods fra vei til kjøl, sa Berg-Hansen rett før konferansen startet i formiddag. - Dette er noe mange ministre har snakket om, men som foreløpig har gitt forholdsvis begrensede resultater, kommenterte Giske.   Næringsministeren legger til grunn at godsmengden vil øke formidabelt i årene framover. - Dette er ikke en utfordring vi kan bygge oss ut av. Uansett om vi lager firefelts motorvei over fjellet så vil det være behov for å få mer varer over på skip, mener Giske.  Siden arbeidet nå er i oppstartsfasen, er det selvsagt ikke bestemt hva strategien vil inneholde.   Les mer her: http://www.h-avis.no/nyheter/skal-ha-mer-gods-pa-skip-langs-kysten-1.6760229