Miljøbetong fra Ølen

07.03.2018
31. januar ble en merkedag for Ølen Betong. Aldri før er det blitt laget en mer miljøvennlig betong
I slutten av mars starter leveransen fra Laksevåg til Edens Hage, Høgskulen på Vestlandets nybygg.

Den 31. januar ble en merkedag for Ølen Betong, melder nettstedet Medvind24

Etter tre runder med prøvestøp, har de laget en ny betong med svært lavt CO2-avtrykk. Ifølge nettstedet er det aldri før blitt laget en mer miljøvennlig betong.

- I Norge fikk vi en bransjestandard på lavkarbonbetong for to år siden. Der er det klassifisert tre typer lavkarbonbetong – klasse A, B og C – med bransjereferanser på kilo CO2 eqv per kubikkmeter betong. Betongen som vi har laget i dag tilsvarer en B35 og en B30. Den strengeste klassen i bransjestandarden ligger på 210 kilo CO2 eqv per kubikkmeter, mens betongen vi har laget i dag ligger på 95. Det er godt under halvparten av den strengeste klassen, så Ølen Betong ligger i en annen divisjon, sa teknisk sjef Lars Busterud i Cemex etter prøvestøpen.

Ølen Betong skal levere 2.500 kubikkmeter til Edens Hage , nybygget til Høgskulen på Vestlandets campus på Kronstad i Bergen. Bygget skal miljøsertifiseres med nivået «Excellent» i klassifiseringssystemet BREEAM-NOR.

Første leveranse går fra Laksevåg til Kronstad i slutten av mars. Siste leveranse er planlagt i begynnelsen av 2019. Tiden mellom prøvestøp og levering er en travel fase for blant annet laborant Truls Krossøy.

- Nå som vi har funnet konsistensen og de egenskapene som prosjektet krever og kunden Skanska vil ha, har vi en del egenskaper som vi må teste med tanke på herdeutviklingen og temperaturforløpet på den. For dette prosjektet er det siste finpuss på resepten som gjenstår, så skal vi bare levere stabil kvalitet heile veien. Og det er vi gode på, sier Krossøy.