Mobiliserer for Seljestad-tunnel
28.11.2016
- I dag ligger det i beste fall an til byggestart for dette prosjektet rundt 2022/2023. Vi vil at byggearbeidet skal starte tidligere. I forhold til planlegging er 2020/2021 høyst realistisk. Det haster å komme i gang med bygging av vintersikker veg over Haukeli, og Seljestad-Røldal er vår førsteprioritet, sier initiativtakerne Børge Skårdal, Egil Severeide og Tormod Karlsen.
- NTP skal behandles i Stortinget neste vår, og det er viktig at det er samsvar mellom de konklusjonene som ble trukket i Øst-Vest utredningen i 2014 og prioriteringen i NTP. Det er det ikke i dag. E134 er i følge utredningen den klart mest lønnsomme traseen, og det må vise igjen i de politiske prioriteringene, mener de tre.
Oppslutningen rundt E134 som en av to hovedtraseer mellom øst og vest-Norge er blitt betydelig. Hordaland, Rogaland og Telemark fylkeskommuner anbefaler traseen og næringorganisasjoner, kommuner og regioner ønsker sterkt at prosjektet skal realiseres.
- Denne mobiliseringen viser den sterke posisjonen E134 har. Nå må den følges opp med politiske beslutninger som gjør at arbeidet med en vintersikker øst-vest forbindelse kan starte tidlig i første periode av NTP, sier de tre initiativtakerne.
Her er brevet som er stilet til samferdselsministeren med krav om at prosjektet Seljestad-Røldal blir forsert:
Brev Haukelivegen