Nå kan det bli åpning i 2031
14.10.2020
Utbyggingssjef Kjell Davik med plansje over tidsplanen for Rogfast-utbyggingen.
Samferdselsminister Knut Arild Hareide har velsignet en pause i arbeidet, men sa på samferdselskonferansen i Bergen denne uka at Stortinget vil få saken til ny behandling i løpet av høsten.
Han sa det ikke direkte, men «alle» leste ministeren slik at prosjektet skal fullføres. Utbyggingssjef Kjell Davik i Vegvesenet gjorde det samme, og jobber ufortrødent videre med gigantprosjektet. Han lanserte en tidsplan som altså innebærer åpning om 11 år forutsatt godkjent finansieringsplan før jul i år.
Men dette handler ikke bare om Rogfast. Hordfast er like viktig for visjonen om å realisere et ferjefritt landskap mellom Bergen og Stavanger. Det inkluderer bygging av verdens største flytebro over Bjørnafjorden. Også dette prosjektet har fått pes for kostnadsveksten, og det er blitt jobbet knallhardt for å gjøre prosjektet billigere.
Prosjektet er godt for miljøet og kan gi store effekter for næringslivet, var budskapet som ble presentert på samferdselskonferansen. Miljøeffekten går bl.a. på at flytrafikken mellom Bergen og Stavanger vil oppleve et kraftig drop når prosjektene står ferdige. Og for industrien kan bygging av brolegemer og annen infrastruktur gi gode og store kontrakter. Ølensvåg ble bl.a. trukket fram som et mulig sted for sammenkopling av bruelementene.
Prosjektene kan også gi norsk næringsliv kompetanse som kan brukes i andre prosjekter både her og utenlands. FOU-effekten er regnet å ligge på nærmere en milliard kroner, og kan gi norsk industri en unik mulighet til å utvikle produkter og tjenester med stort, internasjonalt potensiale.