Nå kommer jobbene!

23.03.2018
Det var få mørke skyer å spore under Sparebanken Vest og Stord Næringsråds presentasjon av Vestlandsindeksen
Vestlandsindeks er en kvartalsvis temperaturmåler på næringslivet på Vestlandet utarbeidet av Sparebanken Vest og ble presentert i samarbeid med Stord Næringsråd på Stord Hotel torsdag.

Konserndirektør for bedriftsmarkedet i Sparebanken Vest, Ragnhild Janbu Fresvik, la frem tallene fra Vestlandsindeksen for 1 kvartal 2018. Rapporten viser økt optimisme blant Vestlandets bedriftsledere. Forventninger om økning i investeringer, sysselsetting, etterspørsel og særlig lønnsomhet bidrar til at forventningsindeksen går opp for andre kvartal på rad, og med det når sitt høyeste nivå siden andre kvartal 2013.

-Vi skal tilbake til før krisen i 2014 for å se en slik optimisme, sa Fresvik til publikum. Hele 40 % av de spurte i de mest oljetunge næringene vil ansette de neste månedene, og en like stor andel av disse ser for seg å investere i tiden som ligger foran oss. For øvrige næringer ligger forventningene til å ansette på 18 %.

For uten presentasjon av Vestlandsindeksen ble det holdt foredrag av Linda Nøstbakken og Øystein Tøgersen fra Norges Handelshøyskole om muligheter for næringer på Vestlandet, og foredraget «Fra kulde til blomstring» ved valutamegler Remy Bilsback i Sparebanken Vest, samt en presentasjon av klyngesamarbeidet NCE ved daglig leder Hege Økland.

Under. Slide fra presentasjonen til Ragnhild Janbu Fresvik, som viser forventningene til oljebaserte og øvrige næringer med tanke på å ansette folk fremover.