Nå må vi våkne!

13.11.2008
Statkraft vil mer enn doble sin vindkraftutbygging med nye prosjekter i Storbritannia, kunne vi lese i Dagens Næringsliv i går.

Syv nye vindkraftverk til fem milliarder kroner skal bygges.
Årsak: Den politiske interessen for utbygging er mye større enn i Norge.

Dette er illevarslende signaler. Ikke det at selskapet investerer utenlands, men begrunnelsen. At Statkraft; for å si det tabloid; er gått lei av ørkesløse kamper med politikere og miljøaktivister hver gang det lanseres et vindkraftprosjekt.

Her går vi glipp av verdfulle tilskudd til kraftbalansen og betydelige leveranser til norsk industri. I en tid da konjunkturene stuper, kan nettopp satsingen på framtidsrettet, fornybar energi være en interessant utfordring for mange norske bedrifter.

Venstre lanserte for noen dager siden forslag om å opprette et nytt statlig investeringsselskap, Klimatek, for å bidra til utvikling av ny klimateknologi og miljøvennlig omstilling av bedrifter. Målet å få en like god leverandørindustri for klima og fornybar energi som vi har for olje- og gassektoren.

Det er gode toner. Det er slike stimuli norsk næringsliv trenger- ikke negative signaler som tvinger selskaper til å investere utenlands.