Når pengebingen renner over
13.05.2011
Det er sikkert et snev av sannhet i det økonomiekspertene sier. At det å kjøre for mange milliarder inn i samfunnsmaskineriet på en gang vil skape ubalanse i økonomien.
Men det er ufattelig fristende å tenke tanken; hva om vi brukte dette ekstra samferdselsbudsjettet til ja, nettopp; bygge veger, kollektivfelt, jernbane. Det er jo penger vi ikke hadde regnet med likevel..
7 av disse milliardene kunne vi låst til Rogfast. Da ville dette gigantprosjektet med 25 km undersjøisk tunnel fra Bokn til Randaberg blitt fullfinansiert. Og vi hadde sluppet å betale ei krone i bompenger. For dette prosjektet skal nesten helt og fullt betales av deg og meg. Staten skal kun bidra med noen hundre millioner.
For dette med bompenger er ikke bare en byrde for privatfolk og bedrifter. Det hemmer også regionutvikling. Victor Normann sa det under årets Haugalandskonferanse; det er først når bompengene forsvinner at trafikken eksploderer.
En ny forskningsrapport fra HSH viser det samme: Å finansiere nye broer, veier og tunneler med bompenger fører til at prosjektene ofte ikke gir mer pendling og tilgang til et større og bedre arbeidsmarked for folk.
- I tillegg til avstandsdimensjonen er prisfølsomheten stor hos pendlere. Vi stiller oss derfor kritiske til praksisen med å finansiere nye broer, veier og tunneler med bompenger. Den kan ofte gi motsatt effekt av det som er tilsiktet, sier professor Inge Thorsen ved HSH.
Ser man det!
Det felles arbeidsmarkedet mellom Stavanger-regionen og Haugalandet som Meltveit Kleppa og andre har lovet oss er altså en drøm. Først om noen tiår, når bompengene er nedbetalt, vil effekten av Rogfast melde seg. Bompenger hindrer fri flyt av varer, tjenester og persontrafikk mellom regionene. Det er jo en del av begrunnelsen!