Noe for Rogfast?

18.02.2011
Der Norge har verdens lengste biltunnel, Lærdalstunnelen (24,5 km), kan Russland snart slå seg på brystet med å ha den bredeste veitunnelen. Noe for Rogfast?

Orlovskij-tunnelen under elva Neva i St. Petersburg blir bare en drøy kilometer lang. Men til gjengjeld får den en diameter på 19 meter. Den er dimensjonert at 60 000 biler skal kjøre gjennom hvert døgn (ÅDT).

Prosjektet har en totalramme på 44,7 milliarder russiske rubler. Det tilsvarer i underkant av 10 milliarder norske kroner. Anleggsstart kan bli mot slutten av året, dersom danske ingeniører gir tommelen opp.

Når Rogfast står ferdig, antagelig i 2018/2019 vil den bli verdens lengste undersjøiske tunnel med sine vel 27 km. Den vil få en betydelig mindre dimensjon enn Orlovskij-tunnelen, men så vil den til gjengjeld få to parallele løp. Estimerte kostnader i dag er vel 6 milliarder kroner.


Les mer her:
http://www.tu.no/bygg/article279718.ece

Her kan du lese om Rogfast:
http://www.vegvesen.no/_attachment/106206/binary/179035
Vil du motta nyhetsbrev og invitasjoner?
Arrow

Hovedsamarbeidspartnere

SPV
Karmsund havn
Vassbakk & stol
Haugesund sparebank
Haugaland Kraft
Gassco
Dnb
Hatteland
A. Utvik
Sparebank 1 Sør-Norge
Hydro
Eurojuris Haugesund