Ny maritim doktorgrad

18.10.2011
Fredag 21. oktober disputerer Helle Oltedal i HSH for doktorgraden. Hun har forsket på sikkerhetskultur og sikkerhetsledelse innen den norsk-kontrollerte shipping-industrien.

Det er sammenhengen mellom sikkerhetspraksis om bord på fartøyene, praksis innen sikkerhetsstyring og organisatoriske beslutninger som blir tatt i landorganisasjonen, Helle Oltedal har konsentrert arbeidet sitt rundt. Gjennom seks internasjonalt publiserte artikler utdyper hun også forholdet mellom rapportering av hendelser, dataanalyse, utvikling av forebyggende tiltak, skipsledelse og ansettelsespolitikk.

I pressemeldingen for disputasen leser vi at dataene er hentet inn ved hjelp av spørreundersøkelse og intervju med seilende personell og ansatte som arbeider ved rederienes landorganisasjon. Resultatene viser en situasjon hvor operasjonell erfaringsdata vanskeliggjør det videre analysearbeidet, slik at årsaker og trender ikke avdekkes. Dette virker igjen inn på det forebyggende sikkerhetsarbeidet.

Les mer her: