Ny redaktør i vårt Næringsmagasin - HN-INFO

06.06.2007
Vi har knyttet til oss Geir Kvam som redaktør i vårt Næringsmagasin. Han er kjendt fra bla. Sjetongane i gatå. Han mener det er viktig å se det løgna i tilværelsen. Vårt blad har fått en meget bra mottagelse. Ønsker du bladet tilsendt - kontakt oss.

Geir Kvam er engasjert som ansvarlig redaktør for vårt HNs næringslivsmagasin, som i år har kommet ut med et helt nytt ansikt. Geir Kvam er født og oppvokst på ¿Haugå¿ i Haugesund, hadde ¿Fliså¿ i sløyd på realskolen og har sjømannsblod i årene.
Etter et eventyr som messegutt ombord i Christian Haalands ¿North Star¿ til Kingston på Jamaica for å laste bananer, bestemte han seg for å bli på landjorda.
Geir Kvam var formann i Haugesund Unge Høyre, da han begynte sin journalistiske karriere i Haugesunds Dagblad. Senere har han arbeidet som journalist i Rogalands Avis og Kvinnheringen. Han har vært redaktør i Tysvær Bygdeblad og Vindafjordingen og i flere år var han også tilknyttet NRK som kontaktmedarbeider. Han er også mye brukt frilanser. De siste 15 årene har han jobbet som konsulent for industri og næringsliv, og har produsert bedriftsaviser, bedriftspresentasjoner, pressemeldinger, årsberetninger, mediakurs, brosjyremateriell, og annonser.

Geir har feiret påsken i Sevilla, møtt stjerner på location i Hollywood, vasset barbent i Stillehavet under Californias sol, og stupt i sjøen fra knausene på Fjelberg i Sunnhordland. Han har kjørt bil over Rocky Montains, tatt manndomsprøven som sjåfør rundt Triumfbuen i Paris og stått ringside ved Kennedy Spacecenter da romferga Columbia tok av.
Journalist og forfatter Geir Kvam, er patriot og haugesunder på sin hals, har skrivestue hjemme i Skillebekkgaten, og hytte på Fjelberg i Sunnhordland. Er gift med Sigrunn, leser filosofi i ledige stunder og blir aldri lei av de gamle Elvis platene sine.
¿Men presenter meg ikke som en mimrer, jeg er så absolutt opptatt av det som skjer i tiden, og forsøker mest mulig å leve akkurat nå. Har lært meg å la morgendagen ta vare på seg selv, og forsøker som alle andre å bygge mest mulig trygghet og selvtillit rundt tilværelsen.
Geir er en habil golfspiller med 10 i hadicap og er både klubbmester og regionmester.
Mest av alt brenner han for mer smil og glede i hverdagen, og at vi ikke tar livet så veldig alvorlig, men ¿ser det løgna¿ i tingene som skjer, og erkjenner at ingen av oss er perfekt.
-Om vi gjør så godt vi kan, er det mer enn godt nok,- sier Kvam.
Hva liker du best å skrive om?
- Ganske mye egentlig, du vil ikke tro hvor mange manuskripter jeg har liggende, som er bøker på vei. Jeg er glad i mennesker, synes det er spennende å høre hva som ligger bak valgene de har gjort i livet. Absolutt alle har en historie, kunsten er å få dem til å fortelle den,- sier Kvam.
I desember 2003 ga Geir Kvam ut sin første roman. ¿Den Magiske Reisen¿, en filosofisk fantasi, litt speisa og litt alternativ. I 2005 kom bestselgeren «Sjétongane i gatå» som handler om oppveksten i Haugesund på 50 og 60 tallet. I fjor slapp han oppfølgeren ¿Sjétongane på fri eksos¿ . I år har Haugesund Teater satt opp en take away-forestilling basert på bøkene som er blitt meget populær og nå skriver han på sin tredje bok om sjétongane i gatå.

Stein Alendal