Ny rute- og ny vei?

04.06.2019
Samferdselsesministerens fly fra hovedstaden ble behørig hilset velkommen til åpningen av "nye" Haugesund Lufthavn.
Statsråden kom til Haugesund med ny flyrute- og kanskje ny vei.
Samferdselsminister Jon Georg Dale hadde hilsen fra Widerøe med seg da han ankom Haugesund Lufthavn mandag morgen. Senere på dagen fikk han en rundtur på Husøy med klar bestilling om å fikse opp i veistrukturen i det sterkt utbygde havneområdet.

Widerøe hilser, sa statsråden under sin hilsningstale, før han røpet at flyselskapet vil starte opp en rute mellom Karmøy og Bergen fra september av.

Til Haugesunds Avis sier han at ledelsen i Widerøe mandag morgen ba ham viderebringe nyheten.

– Det blir en daglig avgang. Dette kobler Haugesund lufthavn Karmøy på Widerøe sitt sentrale nett, og gir flyplassen enda flere bein å stå på, sier han.

Mandag ettermiddag opplyser Widerøe i en pressemelding at det blir avganger fem dager i uka, og at den nye ruta starter opp mandag 2. september.

– Vi er veldig glade for å komme tilbake til Haugesund for å fly vår 19. direkterute fra Bergen. Vi gir alle som bruker Haugesund lufthavn et lokalt tilbud til Bergen, og mange alternativer med å komme seg videre til resten av Norge eller til utlandet, med egne ruter og i kombinasjon med alle våre partnere, sier kommersiell direktør i Widerøe AS, Christian Skaug.

Slik blir rutetidene:

• Avgang fra Haugesund klokka 16:10 mandag til og med fredag, med flytid på 30 minutter.

• Avgang fra Bergen klokka 14:35 mandag til og med fredag, med flytid på 30 minutter.

Ifølge Widerøe blir billettene priset fra 699 kroner og oppover.

Viste statsråden veiutfordring

– Veien er det viktigste dere kan hjelpe oss med. Mye av det andre skal vi klare selv.

Budskapet fra havnedirektør Tore Gautesen var klinkende klart da samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) besøkte Husøy mandag formiddag. Der fikk statsråden se et næringsområde som i dag omsetter for totalt åtte milliarder kroner i året, men der infrastrukturen har stått på stedet hvil i årevis.

– Veien ser helt lik ut som i 2003 da geitene beitet på området der terminalen vår står i dag, poengterte Gautesen.

Jon Georg Dale er langt fra den første ministeren som har blitt orientert om de trafikale utfordringene langs europaveien som strekker seg helt ut på Husøy. Han viser til at saken ligger til prioritering i andre del av Nasjonal Transportplan.

– Vi har startet opp arbeidet med rullering av Nasjonal Transportplan (NTP) nå, og jeg har invitert regionen til å være tydelig på hvilke utfordringer man har, sier Dale til Haugesunds Avis.