Ny utmerkelse til lokale designere

28.01.2020
Fr prisutdelingen. Fra venstre: Eric Amaral Rohter, Cecilie Larssen Lønning, Karoline Kolstø, Cordelia Kolstø, Harald Larssen Lønning
Larssen & Amaral er tildelt to DOGA-merker – den største og viktigste tverrfaglige prisent fir design- og arkitekturprosjekter i Norge.
“Vi er veldig stolte og glade for å ha mottatt disse sammen med våre gode kunder Economio og Espen Andersen: Music Producer & Sound Designer! Takk for strålende samarbeid. Vi vil også gratulere alle de andre fantastiske vinnerne, og takk til Design og arkitektur Norge for anerkjennelsen, og for en spennende og inspirerende dag”, skriver Larssen & Amaral på sin facebookside etter kåringen.

I sin begrunnelse sier juryen:

?Economio - Identitet og spilldesign

Economio er et glimrende eksempel der design som virkemiddel er tatt i bruk på alle måter fra produkt, funksjon, detaljering og copywriting. Designprosessen har vært særdeles grundig og inkluderende, og resultatet er et svært gjennomtenkt læringsspill om personlig økonomi som like fint kan spilles over fredagstacoen hjemme som i et klasserom på skolen. Bare det at unge lærer å legge av litt til uforutsette ting, er verdt prisen for spillet alene. Vi tror og at foreldregenerasjonen kan lære en hel del her.

Spillet snakker også om sirkulærøkonomi på en veldig enkel og lur måte, og stimulerer på den måten til et mer ansvarlig forbruk. Det er et godt gjennomtenkt konsept som skårer høyt på alle kriteriene til DOGA-merket.

?Espen Andersen - Identitet og nettside

Dette er etter vår mening en helt fantastisk visuell identitet for en musikkprodusent. Det virker så enkelt; den linja og den rundingen som betyr «recording», men som designere vet vi bedre. For dette er alt annet enn en enkel jobb. Her er hver minste detalj tatt stilling til og smidd inn i en visuell helhet som fungerer like bra på en nettside som på et visittkort. Vi liker også godt hvordan nettsiden bruker de grafiske elementene til interaksjon, som for øvrig kan by på massevis av fine, subtile overraskelser for den som dykker ned i Espen Andersens musikalske univers.

Dette er et godt eksempel på det vi kaller grafisk designs superkrefter: Brukt riktig kan de løfte en musikkprodusent fra Vestlandet opp fra den grå massen og ut til hele verden.

DOGA-merket:

Totalt 26 mottakere ble tildelt utmerkelsen onsdag 22. januar under DOGA-dagen 2020.

– DOGA-merket for design og arkitektur løfter fram de beste prosjektene og viser hvordan design og arkitektur bidrar til innovasjon og verdiskaping i Norge, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen.

Tor Inge Hjemdal, administrerende direktør i Design og arkitektur Norge (DOGA), påpeker at DOGA-merket er den største og viktigste tverrfaglige prisen som deles ut til design- og arkitekturprosjekter i Norge. Han forteller at kriteriene for å få DOGA-merket er svært strenge, og er full av lovord om årets mottakere.

– Det har vært en enorm bredde i årets søknader, samtidig som vi har lagt lista høyere enn noen gang før. De beste design- og arkitekturprosjektene er de som svarer på konkrete samfunnsutfordringer, sier Tor Inge Hjemdal i DOGA.

Det ble i år sendt inn totalt 159 prosjekter, og 26 av disse har juryen tildelt DOGA-merket for design og arkitektur.

“Disse prosjektene er et resultat av et godt samarbeid, og viser hva som er mulig å få til når en velger å investere i design og bruke det som et strategisk verktøy. Design er så mye mer enn hvordan noe ser ut, og disse prosjektene er to gode eksempler på akkurat det. Her har konseptutvikling, en god brukeropplevelse og involvering underveis virkelig stått i fokus hele veien.” sier daglig leder Cecilie Larssen Lønning

Larssen & Amaral har en stor del av æren for alle de begeistrede tilbakemeldingene vi får på Economio. En designprosess uten sidestykke. Og nå nominasjon til DOGAs hedersmerke - i sykt bra selskap!! Vi er utrolig stolte av å ha fått DOGA merket. Takk til Larssen & Amaral !!”, skriver Economio på sin Facebookside

Fra venstre: Lasse Mejlvang Tvedt, Cecilie Larssen Lønning, Eric Amaral Rohter, Espen Andersen, Harald Larssen Lønning