Nye ansikter i Haugaland Kraft

13.06.2018
Folk med erfaring fra Næringsforeningen er godt representert i det nye Haugaland Kraft-styret.
Martin Laurhammer, Tiril Fjeld og  Inghild Storesund er nye ansikter i HK-styret. Laurhammer har lang erfaring fra styrearbeid og som ressursperson i Næringsforeningen, mens Tiril Fjeld sitter i ByggArena-komiteen. Inghild Storesund fra Gassco var NHs representant i styret i Polytec.

Når vi i tillegg tar med at sittende styremedlem i kraftlaget, Ragnhild Bjerkvik, ble valgt inn i Næringsforeningens styre ved generalforsamlingen i vår, sier det sitt om relasjonene mellom aktørene.

Petter Steen jr., ble også gjenvalgt i styret under generalforsamlingen denne uka.

Vararepresentanter:

Arne Birkeland (fast møtende), Trygve Hebnes, Ada Jakobsen

De ansatte har valgt følgende til styre:

Einar Birger Østebø (ny), Mona Opheim, Geir Malvin Bårdsen

Styret velger selv styreleder.

Haugaland Kraft konsernet hadde i 2017 et overskudd på kr. 274 millioner etter skatt. Det ble i 2017 investert for kr. 406 mill. Totalkapitalen var ved utgangen av året kr. 11 209 mill. med en egenkapitalandel på 74 %. Haugaland Kraft er en av de største lærebedrifter på Haugalandet. Vårt mål er at 10 % av våre ansatte til enhver tid skal være lærlinger. I 2017 hadde vi 34 lærlinger fordelt på 5 ulike fag.

Deler av energibransjen har gjennomført store endringer de siste årene, og det er lite som tyder på at det vil bli færre endringer i fremtiden. En ny selskapsstrategi ble vedtatt i november 2016. Den gir klare føringer på hvilke veivalg en skal ta for utvikling av konsernet videre. I 2017 ble tre nye transaksjoner gjennomført:

 Integrasjon av Skånevik og Ølen Kraftlag (SØK)

 Overtagelse av Finnås Kraftlag sin aksjepost i Sunnhordland Kraftlag (SKL)

 Overtagelse av regionalnett fra Statnett i Mauranger/Jondal og Sauda

Et resultat av dette er at Haugaland Kraft har fått 2 nye eiere inn i selskapet, SØK AS og Finnås Kraftlag AS.

I tillegg er Haugaland Kraft blitt majoritetseier i Sunnhordland Kraftlag, som har vært et langsiktig mål.