"Nye" Solstad selger skip og får mer cash
21.10.2020
Det kriserammede selskapet har bedt om aksjonærenes godkjennelse av en omfattende restrukturering for å redde Solstad Offshore. Tidligere denne uka kom beskjeden om at de får støtte fra eierne til redningsplanen.
– Vedtakene fra generalforsamlingen markerer en ny begynnelse for Solstad Offshore, sier konsernsjef Lars Peder Solstad i en børsmelding.
Selskapet signerte en redningsavtale i mai i år, etter halvannet år med forhandlinger med kreditorene. Siden den gang har det blitt mindre endringer i avtalen.
Avtalen innebærer blant annet at 9,7 milliarder kroner i gjeld gjøres om til aksjer, og at enkelte kreditorer og investorer spytter inn mer penger.
37 skip skal selges eller skrapes. «Nye» Solstad skal ha en flåte på rundt 90 skip.
Offshorerederiet ble landets største i 2017 etter en sammenslåing av Solstad Offshore, Farstad Shipping og Deep Sea Supply i kjølvannet av oljekrisen.
Hovedproblemet til Solstad Offshore og andre offshorerederier er kombinasjonen av lave rater og en høy gjeld, som gjør at de ikke får inn nok penger til å dekke utgiftene til renter og avdrag.
Toppsjefen er imidlertid optimistisk.
– Industrien vår går en utfordrende tid i møte i lys av Covid-19-pandemien og den lavere oljeprisen, men et restrukturert Solstad Offshore vil være i en mye bedre posisjon til å håndtere disse utfordringene, skriver Lars Peder Solstad i meldingen.