-De aller fleste sitter stille i båten

04.05.2023
-Bærekraftsarbeid er endringsarbeid og det krever sterk historiefortelling for å få med seg folk, sier Markedsføringsdagen-aktuelle Louise Fuchs.

Bærekraft endrer handlingsmønsteret både til forbrukere og bedrifter. Allikevel mener Louise Fuchs at det fremdeles er stor variasjon i kompetanse om bærekraftig kommunikasjon, både for de som jobber med kommunikasjon og markedsføring – og generelt i bedriften.

-De bedriftene som står sterkest er de som allerede har integrert bærekraft på tvers av fagfelt;  de som har satt konkrete tiltak og mål for hvert område - og  tydeliggjort hvordan man kan bidra til bedriftens strategiske agenda på bærekraft, sier Fuchs.

Fuchs har tidligere jobbet som global bærekraftsdirektør i Oda. Nå er hun aktuell som bærekraftsgründer i Tomorrow Works, forlaget Stories og partner i profilbyrået Team Tomorrow. På Markedsføringsdagen 2. juni snakker hun om hvordan kommunikasjon kan brukes som et «hemmelig våpen» i omstilling.

-Husk at gode historier og tydelige og engasjerende mål får med seg folk. Det jobbes gjerne hardt med ekstern kommunikasjon, men ofte glemmes eller undervurderes behovet når det er endringer internt, sier hun.
Hun kommer også med noen advarsler om mulige fallgruver.

-Det er selvfølgelig noen som går i grønnvaskingsfellen, litt flere går i “kjedelig informasjons-fellen”, men de aller fleste sitter rett og slett stille i båten når det gjelder å kommunisere bærekraft. Ofte er årsaken til alle tre utfordringene at man mangler en tydelig forståelse for hva som er relevant i bedriften, som også er relevant for kundene eller mottakerne, sier hun.

Ifølge Fuchs er Bærekraftsarbeid endringsarbeid og det krever sterk historiefortelling for å få med seg folk.

Hun kommer med følgende råd til hver og en av oss:- Engasjér deg! Finn ut hvordan du kan bidra, hvordan du kan gjøre en forskjell med ditt arbeid. Kanskje det er å dedikere x% av ditt markedsbudsjett til en hjertesak for bedriften/kunden? Kanskje det er å ta ansvar for mer vegetarmat i kantinen? Alle monner drar, finn ut hva du kan gjøre.

Markedsføringsdagen blir en «grønn konferanse»!

Næringsforeningen Haugalandet har blitt et Miljøfyrtårn. Prosjektleder i Næringsforeningen, Lars Lindtner, gleder seg over å meddele at Markedsføringsdagen blir en «grønn konferanse» i henhold til Miljøfyrtårn-standarden.

-Selv om vi skal gjøre det vi kan for å redusere fotavtrykket vårt på alle våre møteplasser, er det kjekt å kunne arrangere en konferanse som faktisk er sertifisert som «grønn konferanse», sier han.

Ifølge Lindtner innebærer dette blant servering av vegetaralternativ, reduksjon og kildesortering av avfall, og tilrettelegging for miljøvennlig transport til konferansen.

-Det er gode muligheter for å parkere sykkelen utenfor Edda Kino, så vi oppfordrer så mange som mulig av de som bor sentralt, eller sprekinger som ikke bor sentralt, til å sykle til konferansen denne dagen, sier Lindtner.