-Det er ingen motsetning mellom bærekraft og butikk

16.06.2021
I følge daglig leder i Vestre, Jan Christian Vestre, er det god lønnsomhet i bærekraftig omstilling Foto: Vestre AS
Norges beste vekstskaper deler sine erfaringer med næringslivet på Haugalandet

Jan Christian Vestre er kåret til Norges beste vekstskaper. Siden han overtok stafettpinnen fra faren i 2012 har familiebedriften Vestre tredoblet omsetningen - og samtidig tatt store steg mot det ultimate målet: å bli verdens mest bærekraftige utemøbelprodusent.

Fredag møter han en fulltegnet sal på Garasjebryggeriet. Søkelyset settes på lønnsom bærekraftig omstilling.

-Det er ingen motsetning mellom bærekraft og butikk, men det må gjøres på riktig måte, sier Vestre.

-Hva er oppfordringen din til bedrifter som ønsker å ta en aktiv del i det grønne skiftet?

-Still det grunnleggende spørsmålet: hvordan kan vår bedrift bidra til et eller flere av de 17 bærekraftsmålene, sier han.

FNs bærekraftsmål er verdens felles arbeidsplan og et strålende rammeverk for både små og store bedrifter.

-Det handler om å gjøre mer av det som er bra og mindre av det som er dårlig. Involver alle medarbeidere og formuler konkrete mål som kan følges opp. Og ikke tro at bærekraft er grått og trist, eller at det går over. Begge deler er like feil. Optimisme er mye bedre enn pessimisme for å forene kreftene og slippe løs all den kreativiteten og skapertrangen vi mennesker besitter som kan brukes til å akselerere det grønne skiftet, forklarer han.

-Gir bedre lønnsomhet på sikt

Ifølge Vestre er spiller næringslivet en helt avgjørende rolle i reisen mot klimanøytralitet.

-Se for eksempel på industrien som med 40 prosent reduksjon er den delen av norsk økonomi som har redusert utslippene mest siden 1990. Vi når ikke klimamålene dersom ikke bedriftene er med. Og husk at dette også gir mange andre fordeler. Smartere og renere produksjon er også bedre for mennesker og lokalmiljø, og det gir bedre lønnsomhet på sikt.

-Hva må til for å lage lønnsomme forretningsmodeller som også er bærekraftige?

Varene må ha god kvalitet, lang levetid, de må kunne repareres og materialene må inngå i et sirkulært kretsløp, sier han.

Han mener også vi må få kontroll på sløseriet i verden i dag.

-Energien som benyttes til å produsere både varer og tjenester må være fornybar. Og det må bli slutt på at det er greit å utnytte mennesker og ressurser på en måte som verken er bærekraftig eller rettferdig. Mindre fokus på kortsiktig profitt og mer fokus på å bygge langsiktige og varige verdier er også viktig, sier Vestre.

Det er Næringsforeningen, ressursgruppen Grønn lønnsomhet og Gründerloftet som inviterer til nettverksmøtet på Garasjebryggeriet.

Ressursgruppen har fått tildelt midler fra Sparebanken Vest. Midlene skal skal bidra til å skape møteplasser for bedrifter som ønsker å komme i gang med eller fortsette bærekraftig omstilling.