-Hvem blir 'Årets Bedrift'?

23.02.2023
Det har vært en grundig og god prosess i gjennomgangen av aktuelle kandidater.  Juryen har bestått av: Espen Sunde, Silje Luzia Rødeseike, Jostein Aksdal, Anne Kristin Helgeland og Hanne Beate Grutle
Juryen finsikter før vinneren kåres på Haugalandskonferansen 10.mars...

-Juryen har hatt en grundig og god prosess i gjennomgangen av aktuelle kandidater. Vi har utrolig mange spennende bedrifter i regionen vår, fra stort til smått innen ulike bransjer, der mange scorer bra på de kriteriene som er satt for «årets bedrift». Vi har hatt mange gode kandidater på blokka, men har likevel måttet jobbe oss frem til fire kandidater som vi mener har utmerker seg særlig, sier juryleder Silje Luzia Rødeseike.

-De fire kandidatene, med hovedsete på Haugalandet, representerer en fin bredde i form av geografisk plassering, størrelse, bransje og produkt. De har alle et godt økonomisk fundament og er nyskapende og ledende innenfor sitt segment. Felles for de alle er også bevisstheten rundt og implementering av bærekraftmål i sin strategi. Men det kan bare være en vinner, så nå skal vi ha en siste gjennomgang før kåringen på Haugalandskonferansen 10.mars. Det blir spennende, fastslår en samstemt jury.

Årets jury har bestått av:
Silje Luzia Rødeseike, leder (Deep Wind Offshore)
Anne Kristin Helgeland (Rogaland Ressurssenter)
Hanne Beate Grutle (DNB)
Espen Sunde (Seagarden)
Jostein Aksdal (Bergen Capital Management)

Kriterier – Årets bedrift:

Aktuelle bedrifter skal:
1. Ha sitt hovedsete på Haugalandet
2. Ha et godt økonomisk fundament og en god økonomisk utvikling
3. Være ledende og/eller nyskapende på sitt område
4. Være aktiv som nettverksbygger i regionen
5. Ha fokus på bærekraft

I fjor var det SEAM som stakk av gårde med seieren,  i skarp konkurranse med Seagarden, Reach Subsea og Olaussen Metall.

Her er en presentasjon, i tilfeldig rekkefølge, av årets 4 kandidater, som må vente til Haugalandskonferansens kveldsarrangement før de – og vi, får vite hvem som blir årets bedrift.

RTS
RTS er en internasjonal leverandør av elektroniske ingeniørløsninger for undervannsindustrien. Selskapet leverer tekniske løsninger til verdens største offshoreselskaper som driver innen inspeksjon, havbunnskartlegging, undervannskonstruksjonsprosjekter, fiskeoppdrett og fornybar energi. Selskapet har siste årene opplevd stor vekst og etterspørsel innenfor flere segmenter, og har designet og produsert bransjeledende løsninger anerkjent som "best-in-class" av ROV- og undervannsundersøkelsesmiljøene rundt om i verden.

OMEGA 365
Omega 365 i Ølensvåg ble etablert i 1987 som et datasalgsselskap - og har vokst til å bli et globalt selskap med 1830 ansatte,  fordelt på 23 kontorer over hele verden. Selskapet tilbyr i dag tjenester innen programvareutvikling, prosjektpersonell, ingeniørfag og arkitektur, design og kommunikasjon samt IT rådgivning. Omegas oppdrag om å være «Big enough to deliver, small enough to care”, strekker seg utenfor organisasjonens grenser, og vises godt igjen gjennom sterkt fokus på samfunnsansvar, både lokalt og internasjonalt.

YDRA
Ydra produserer kvalitetspumper og skreddersydde pumpesystemer for virksomheter som operer i havrommet. Selskapet med over 40 års fartstid har sitt hovedkontor i Aksdal og er en del av Hatteland gruppen. Ydra har stort fokus på innovasjon og bærekraft gjennom sin strategi «build to last» og er en aktiv nettverksbygger. Det økonomiske grunnlaget er solid, og selskapet har doblet omsetningen siste 5 år og levert gode resultater.

GRANBERG
Granberg holder til på Bjoa og produserer og selger arbeidshansker til store deler av verden og til ulike bransjer som tung- og lettindustri, olje- og gass, bygg og anlegg, fiskeri, næringsmiddelindustri og helsevesen. Produktene er konstruert, designet og produsert ved hjelp av den nyeste teknologien og de mest avanserte materialene som er tilgjengelige og har vist et varig innovativt arbeid. Selskapet har levert gode resultater, og har hatt en jevn økning i omsetning gjennom mange år. Som følge av selskapets evne til å snu seg rundt og gripe muligheter fikk Granberg en enorm omsetningsøkning under pandemien.

Her kan du se program og melde deg på Haugalandskonferansen 10. mars