-I enhver krise ligger en mulighet

07.10.2022
CEO i Nille, Kjersti Hobøl, nr. 2 fra venstre, flankert av banksjef Nils Mikal Emberland, Inge Reinertsen, konserndirektør finans, økonomi og konserntjenester og Kyrre M. Knudsen, sjeføkonom i Sparebank 1 SR-bank ASA
Sparebank 1 SR-bank ASA presenterte sitt årlige konjunkturbarometer
Det var godt oppmøte i Sparebank 1 SR-bank ASA sine lokaler i Haugesund sentrum tirsdag morgen. Det er tydelig at mange kjenner på de urolige tidene vi er inne i, og gjerne ville høre mer om hva banken og 600 næringslivsledere tenker om tiden fremover.

Samfunnet går veldig godt, og det er derfor Norges Bank nå kjøler ned økonomien med stadige rentehevinger. Arbeidsledigheten på Haugalandet og i Rogaland er lavere enn den har vært på 15 år.

– Økonomien er som en mynt, den har to sider. Det er alltid noen som gjør det godt når andre sliter, sa Inge Reinertsen, konserndirektør finans, økonomi og konserntjenester i Sparebank 1 SR-bank ASA i sin innledning.

Sjeføkonom Kyrre M. Knudsen holdt presentasjonen om konjunkturbarometeret, der blant annet resultatet fra en undersøkelse blant næringslivsledere vises. Overskriften røper at bedriftene venter at den gode veksten vi har opplevd nå stopper opp fremover. Økte priser og rente svekker lønnsomhet og investering. Det er store forskjeller mellom bransjene, mange bedrifter ønsker å ansette flere.

Lavere lønnsomhet
Bedriftene på Haugalandet som er spurt venter økt omsetning, men lavere lønnsomhet og investeringer. Strømprisen virker nok inn på mange her, og ifølge Sparebank 1 SR-bank ASA sin undersøkelse svekkes hele 56% av bedriftene av høy strømpris. 42% påvirkes ikke i særlig grad og 2% styrkes.

Lønnsomheten har vært ganske bra det siste året, men nå er det økt kostnadsfokus i bedriftene.

Nille-redning
Sparebank 1 SR-bank ASA hadde også hanket inn Kjersti Hobøl, CEO i Nille til å holde et innlegg. Hun har bakgrunn fra banksystemet, men i de siste årene har hun blitt omtalt som ‘redningskvinne’ for flere retail-kjeder. I de siste årene har hun klart å snu Nille fra konkursens rand til å bli svært lønnsom.

– I enhver krise ligger en mulighet, sa Hobøl.