- Vi har en plan..

09.12.2021
Teknisk leder Dagfinn Mokleiv og Permanor må tåle over to millioner kroner i strømutgifter årlig med dagens priser.
Strømsjokk og pandemi svir for fryseribedriften Permanor. Men sjefen har en plan...
Det er mye fokus på studenter, familier og «vanlige folks» kamp for å overleve strømprisen. Men hvordan er det med bedriftene våre?

Joda, de merker det godt, de også. En kjapp ringerunde til noen av dem illustrerer en slående likhet mellom privat- og bedriftsøkonomi.
En av dem som er hardt rammet er fryseribedriften Permanor, med hovedsete i Haugesund og lokalavdeling på Østlandet. Bedriften ble etablert i  1999 og eies av familien Skogland. «Alltid minus 25 grader i Haugesund» reklamerer Hege Skogland Mokleiv med på bedriftens nettsider. Fryseribedriften ved Årabråt er storforbruker av strøm, og rammes av to «ulykker» samtidig.

To millioner
- Først fikk vi pandemien, og så kom strømsjokket, sier Hege. I oktober gikk 15 prosent av omsetningen med til å betale strømregningen. Nå var omsetningen lavere enn forventet, på grunn av pandemien, men det illustrerer at vi er ganske hardt rammet. På årsbasis kommer vi til å betale over 2 millioner kroner eks moms i strøm, sier Hege.
Hege opplyser at bedriften nyter godt av statens kompensasjonsordning, men det er ikke på langt nær nok til å dekke økningen i utgiftene. Hun venter spent på neste utspill fra regjeringen.
- Vi er en liten bedrift (9 ansatte pluss sesongarbeidere), som bruker mye strøm. Vi jobber med prosjekter som kan øke egenproduksjonen av kraft, b.la. gjennom montering av solceller, men det er nokså kapitalkrevende. Men selv om vi må notere røde tall i regnskapet nå, skal vi nok klare oss. Vi har lagt en god plan for å komme oss gjennom pandemien, sier Hege Skogland Mokleiv.

Merker det
Fabrikksjef Tor Arthur Halvorsen ved Duponts anlegg på Vormedal følger også nøye med på strømprisen. Det er energikrevende å produsere alginat, og årsforbruket for bedriften var i 2020 nær 35000 MWh.
- Det er klart vi merker det, men vi er en del av et internasjonalt konsern, og prisene er høye ellers i verden også, både på gass og elektrisitet. Det spiser av overskuddet, og vi prøver å redusere forbruket der det er mulig, sier Halvorsen.