Aksdal, Røldal og Stord får ladestasjoner for tunge kjøretøy
31.05.2024
Demo elektrisk trekkvogn som er utlånt fra Volvo/Trucknor til Skude Transport & Spedisjon AS.
-Denne tildelingen vil gi trygghet til aktørene om at ladeinfrastrukturen blir god nok til å investere i elektriske lastebiler og vogntog. Hurtiglading for tyngre kjøretøy er en forutsetning for at bransjen skal kunne ta i bruk elektriske kjøretøy, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland.
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård sier muligheten for å lade gir forutsigbarhet i det grønne skiftet for tungbiltransporten.
-Å kutte utslippene fra tungtransporten er viktig for å nå våre klimamål. Jeg er veldig glad for at Enovas støtteprogram nå gir tilbud til så mange gode søkere, og at vi kan få en ladeinfrastruktur på plass over hele Norge, sier Nygård i meldingen.
Prosjektene som til nå er tildelt midler gjennom programmet skal sørge for at hovedveiene mellom Oslo, Bergen, Stavanger og Trondheim, innen 2025, blir fulldekket for elektrisk langtransport.
Dette er også svært gode nyheter for den lokale transportbransjen, og en av dem som applauderer at det kommer flere ladestasjoner er daglig leder i Skude Transport & Spedisjon AS, Jan Haakull. De har elektriske lastebiler i bestilling med forventet levering i juni. De har også investert i solceller og lader for lastebil på bygget sitt på Bygnes.
-Vi er i gang med omstilling til elektriske tunge kjøretøy, først og fremst i lokaltransport er dette aktuelt nå, men på sikt vil vi nok kunne bruke elektriske lastebiler utover i distriktene når ladestasjoner er på plass. Det er viktig for oss at det kommer flere ladestasjoner tilrettelagt for store kjøretøyer. Dette vil åpne for mulighet til å kjøre lengre distanser med disse bilene, sier Haakull.
Haakull understreker at bransjen er omstillingsvillige og må være med på det grønne skiftet, men at påpeker at støtteordninger bør opprettholdes samt at kundene må være villige til å betale for den ekstra kostnaden som ligger i det å satse på utslippsfrie kjøretøyer per nå.
-Elektriske tunge kjøretøy kan drastisk redusere karbonutslippene sammenlignet med diesel- og bensindrevne kjøretøy. Dette er viktig for å nå nasjonale og internasjonale klimamål, sier han.
Haakull er tydelig på at det også er fordeler for sjåfører av tunge kjøretøy når en går over til elektrisk og får ladet hurtig undervegs.
-Elektriske kjøretøy produserer betydelig mindre støy enn diesel- og bensindrevne kjøretøy. Dette kan bidra til bedre arbeidsmiljø for sjåfører og redusere støyforurensningen i tettbygde områder, avslutter Haakull.