Arkitektkontoret ekspanderer!

14.01.2022
Staben økes med 40 prosent og Kirsti Sveindal blir ny daglig leder
Arkitektkontoret Brekke Helgeland Brekke startet det nye året med omstrukturering og ekspansjon. Økt oppdragsmengde, samt ønsket om å posisjonere seg sterkere i markedet, er bakgrunnen for utvidelsen. I midten av januar økes staben med 40 prosent, og går fra 11 til 15 ansatte.

Samtidig med ekspansjon har kontoret gjort en omstrukturering på eiersiden. Kirsti Sveindal og Mona Fågelklo Salvanes går inn som partnere. Mange kjenner nok Sveindal som gründer av Start Microhousing og som eier av Katarsis arkitektbyrå. I 2018 valgte hun å takke ja til en stilling hos ABHB, og fra 1. januar i år ble hun daglig leder.

– Jeg synes det er veldig kjekt å bli vist den tilliten, det er et godt etablert og veldrevet kontor, sier den nyslåtte daglige lederen.

Kontoret, som ble etablert i 1979, har gjennom årenes løp opparbeidet en stor prosjektportefølje. Oppdragene er varierte, og spenner fra reguleringsarbeid, til private boliger, større boligprosjekter, næringsbygg, kommunale bygg, idrettsanlegg m.m..

Stadig flere arkitektkontor velger å fusjonere for å styrke sin posisjon og vinne store kontrakter. ABHB har valgt en annen strategi, nemlig å vokse selv. De har derfor ansatt fire nye medarbeidere som starter første kvartal 2022. Planen er ytterligere ansettelser, men dette avventes til større lokaler er på plass. Nye lokaler er funnet, og planen er flytting i løpet av året.

Sveindal blir trigget av den offensive satsingen, og ser frem til å starte prosessen med ekspansjon og flytting.

- Dette viser at vi har eiere som mener alvor, og at kontoret i fremtiden ønsker å markere seg både lokalt og nasjonalt. Nye medarbeidere gjør at vi får flere perspektiv, og at vi kan utfordre hverandre til å finne de beste løsningene. Det er kjekt å få inn yngre krefter, som gjerne har en annen tilnærming til prosjektene. Mer kapasitet gir oss mulighet til å jobbe i større team, og til å teste flere ideer. Kontoret vil satse spesielt på sirkulær økonomi og sosial bærekraft i tiden som kommer, og er allerede i gang med spennende prosjekt med dette som utgangspunkt, sier hun.

Bakgrunnen og erfaringen Sveindal har gjør at hun kjenner bransjen godt, og har et stort nettverk. Hun håper å kunne tilføre kontoret nye tanker og innfallsvinkler, og ser frem til videreutvikle et inspirerende arbeidsmiljø. Det er viktig for henne å fortsatt kunne jobbe kreativt, derfor skal hun i høyeste grad være operativ arkitekt i tillegg til daglig leder.

– Det skal gå fint, jeg har mye erfaring fra å ha drevet selv og har også en stor gjennomføringsevne, smiler hun.