Arrangerer lynkurs

18.02.2022
Åse Samdal Tveit og Rikke Lønning i Validé Haugesundregionen skal arrangere lynkurs, Hardware Buffé, i mars
Mange selskaper undervurderer kompleksiteten i produktutviklingsprosessen
Validé Haugesundregionen hjelper som kjent gründere og bedrifter med å få idéer frem til lønnsom virksomhet. I mars skal de arrangere et lynkurs for bedrifter som skal utvikle produkter fra idé til prototype, og derfra til skalerbar produksjon.

– Målet er å gi kunnskap om hele verdikjeden, sier Rikke Lønning fra Validé Haugesundregionen, og tilføyer at kompleksitet i produktutviklingsprosessen stadig undervurderes.

– Derfor har vi alliert oss med de beste og skreddersydd et lynkurs som er relevant for både gründerselskaper og etablert næringsliv som ønsker å utvikle seg innen nye forretningsområder. Vi har brukt våre erfaringer fra kurset Pitch Perfekt, og funnet en form hvor selskapene skal bidra underveis og hvor de har hjemmearbeid mellom leksjonene. Det har vist seg å være en stor suksess for videreutvikling, sier hun.

På menyen på kurset står det nyttig informasjon fra drevne ringrever som skal ødsle av sin kunnskap. Deltakerne skal få lære om hvor viktig det er å ha kontroll på alle milepæler i produktutviklingsprosessen for å hente kapital underveis. Arrow, Informasjonskontroll, Westcontrol, Apias og Innovasjon Norge skal alle dele sine erfaringer og kunnskap på kurset.

Kanskje skal også noen myter slås i hjel.

– Det er en utbredt oppfatning av at prototype- og fullskalaproduksjon er rimeligst i Asia, men sannheten er at det kan bli mer lønnsomt å produsere her hjemme, forteller Lønning.

– Norge sitter på en utrolig kompetanse innen produksjon, prosess og marked. Og den forståelse gjør at sannsynligheten for å ende opp med en lønnsom og skalerbar produksjon i kombinasjon med markedsaksept øker, utdyper hun.