Avfallsdeponi blir solpark på Vestlandet

28.06.2024
Direktør i Endra, Kristian Gautesen, er glad for at selskapet endelig har fått sin første konsesjon og blant de første for sol i Norge.
Solparkselskapet Endra har fått tillatelse til å bygge storskala solpark i Vindafjord kommune.
Denne uken har planene om storskala solpark i Vindafjord kommune fått grønt lys fra NVE. Byggingen kan være i gang allerede i høst.

Solparken skal bygges på et avfallsdeponi på Toraneset i Vindafjord som stenges våren 2024, og som har krav om etterdrift i 30 år. Området er konfliktfritt, så alt har ligget til rette for et godt solkraftprosjekt.

– Dette er et godt eksempel på hvordan solparker bør realiseres, med minimale naturinngrep, sier prosjektleder i Endra, Tomasz Pikora i en pressemelding.

Søknaden om solparken med en kapasitet på 3 MWp ble sendt til NVE i juni 2023. Dette blir den første storskala solparken på Haugalandet, og blant de første bakkemonterte solkraftverkene som får konsesjon i Norge. Dette vil også bli Rogaland og Vestlandet største solpark når den står ferdig.

Når solparken er ferdig bygget, kan den forsyne rundt 150 husstander med strøm.

– Det er dette vi jobber for hver dag, og vi er veldig glade for at vi endelig har fått vår første konsesjon og blant de første for sol i Norge. Dette er et viktig steg for Endra og vår utvikling som et nordisk selskap som skal utvikle og eie storskala solkraftproduksjon, sier direktør i Endra, Kristian Gautesen.

Endra er del av konsernet Haugaland Kraft, og har dermed et helnorsk eierskap.

– Vi er glade for at Endra skal bygge sin første solpark her på Haugalandet. Dette er et viktig bidrag til å dekke behovet for fornybar kraft i Norge. Dette viser at Endra kan bidra til rask vekst i solkraftproduksjon, sier Pablo Barrera, konsernsjef for Haugaland Kraft.