Bate blir medeier sammen med A. Utvik i LeieEie AS

09.01.2023
Direktør i Bate Merete Eik og konsernsjef i A. Utvik Asle Skjærstad har store planer for LeieEie-modellen.
Selskapene har store planer for LeieEie-modellen, både i og utenfor Rogaland.

Allerede i 2015 etablerte A. Utvik boligkjøpsmodellen LeieEie. De siste 3 årene har LeieEie bidratt til 56 nye boligeiere gjennom modellen leien-til-eie. A. Utvik var en av de første i Norge som etablerte modellen, og er den aktøren med lengst fartstid med modellen.

Selskapet retter seg mot boligkjøpere som har fast arbeid, men ikke tilstrekkelig egenkapital til å få boliglån. Enkelt forklart gir den mulige boligkjøpere anledning til å leie bolig i en gitt periode med mulighet for å kjøpe ut boligen i leieperioden. Leie med sparing gjør at leietaker sparer egenkapital i leieperioden.

– De siste 3 årene har 55 personer og familier blitt boligeiere gjennom LeieEie-modellen, og sammen med Bate skal vi gi denne muligheten videre til langt flere, forteller konsernsjef i A. Utvik, Asle Skjærstad.

LeieEie AS har ambisjoner om å utvide tilbudet til Agder og Vestland, og forventer å inngå avtaler med en rekke boligutviklere langs kysten i løpet av den nærmeste tiden.

LeieEie AS er en del av A. Utvik-konsernet. Selskapet har kjøpt boliger både i A. Utviks egne prosjekter, og hos andre utbyggere i Rogaland, for å tilby disse for leie-til-eie. Med Bate på laget, vil LeieEie også bli en vanlig kjøpsmodell i Bates boligprosjekter.

– Vi er veldig glade for å kunne tilby en modell som legger til rette for at enda flere kan realisere boligdrømmen. Dette er noe medlemmene våre har savnet, sier Bate-direktør Merete Eik.
Eierskapet i LeieEie gir Bate-medlemmer forkjøpsrett på alle LeieEie-boliger som lyses ut i Rogaland, Agder og Vestland – både i Bates egne byggeprosjekter og hos andre utbyggere.

– Vi starter allerede i dag. Nå ligger det ute en rekke leiligheter som medlemmene våre kan kuppe. De er fordelt på flere spennende prosjekter, fra Fargehusene i Stavanger Øst til Kvednatunet og Hollenderhaugen Amfi i Haugesund, sier Bate-direktøren - og legger til; - Når nye LeieEie-boliger kommer ut, får Bate-medlemmer et begrenset tidsrom til å melde forkjøpsrett. Boliger som ikke blir tatt av Bate-medlemmer, blir lagt åpent ut i markedet når perioden er over.

Bygg & Anlegg