Ble allergisk etter 29 år i blomsterfaget

03.11.2021
-Enten så måtte alle varene ut av butikken, eller så måtte jeg ut, sier Linda Bøthun.

Etter 29 år så Linda Bøthun seg nødt til å slutte i familiebedriften Interflora Skånevik Blomster og Interiør - Hun ble rett og slett allergisk mot livsverket.

-Det er forferdelig lite praktisk med blomsterallergi når du driver en blomsterbutikk, sier hun.

Bøthun har drevet butikken sammen med sin mor frem til 2007, og siden alene frem til 2019. Ifølge Bøthun begynte allergien i det små.

-Det startet i 2017. På det tidspunktet kunne jeg leve med det. Men i 2019 eksploderte allergien. Vi ble nødt til å kaste ut den ene sorten blomster etter den andre. Etter hvert tålte jeg ingen blomster og heller ikke duftlys, sier hun.

Til slutt ble det så ille at hun sto ovenfor et dilemma:

-Enten så må alle varene ut av butikken, eller så må jeg ut, sier hun.

Liv Birthe Eliassen tok over jobben i butikken og Bøthun skiftet fokuset mot byggebransjen. Samtidig studerte hun «nevrosemantikk», «metacoaching» og Nevro Lingvistisk Programmering (NLP) ved Universitetet i Agder. Nå satser hun for fullt gjennom foretaket «Zenit Businesscoach» Hun snakker entusiastisk om det nye fagfeltet:

- Jeg valgte denne retningen fordi jeg har sett hvor nyttig det er å ha en nøytral sparringspartner. Jeg har alltid hatt gode kollegaer og dyktige ansatte jeg kunne sparre med, men det var alltid noe som manglet, sier hun. Jeg har nå en solid "verktøykasse" og kan bistå små og mellomstore bedrifter i utvikling, sier hun.

Fikk påfyll på muligheter

Ifølge Bøthun har næringsforeningens arrangement-serie «muligheter» vært nyttig i perioden hun har vært gjennom.

- Jeg har fulgt muligheter og synes det har vært en del interessante tema der. Når jeg ikke fant en jobb hvor jeg kunne bruke kunnskapen fra utdanningen måtte jeg lage den selv – som jeg tross alt har gjort før, sier hun.
Muligheter er et samarbeid mellom NAV Rogaland, Rogaland Fylkeskommune, LO og næringsforeningene i Stavanger og Haugesund. Hensikten er å belyse muligheter for arbeidsledige.

Bøthun blir også å finne på næringsforeningens arrangement fremover – men med et litt annet formål: nettverksbygging.

-Jeg gleder meg til å være sparringspartner for lederen som vil skape gode arbeidsdager for seg og sine ansatte og som vil gi kundene det de forventer, pluss litt til - som igjen skaper gode resultater, avslutter hun.

Varehandel